دوره 15، شماره 2 - ( 5-1388 )                   دوره 15 شماره 2 صفحات 95-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


، Mansoureh.damirchi@gmail.com
چکیده:   (10799 مشاهده)
پژوهش حاضر وضعیت مجموعه‌سازی کتابخانه‌های دبیرستان‌های دولتی شهر تهران را در سال تحصیلی 88-1387 مورد بررسی قرار می‌دهد. 99 دبیرستان از میان 296 دبیرستان دخترانه دولتی موجود به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به روش پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار این پژوهش یک پرسشنامه با 23 سئوال بسته و 2 سئوال باز می‌باشد. یافته‌ها نشان داد که 40 کتابخانه (5/45 درصد) توسط کتابدار اداره می‌شود. «عدم توجه و اهمیت به شغل کتابداری» مهم‌ترین دلیل عدم استخدام کتابدار در کتابخانه‌های آموزشگاهی ذکر شده است. رشد سالانه‌ی منابع به‌طور متوسط کم‌تر از یک درصد است. آزمون آماری کای اسکوئر نشان داد که حضور یک کتابدار متخصص در کتابخانه با ایجاد مجموعه‌ای که رضایت مراجعه‌کنندگان را تأمین کند، ارتباط دارد ( 038/0= p و 54/6= X2 ). بیش‌ترین سهم مجموعه را کتب مذهبی، و کمترین سهم را کتب سرگرمی و تفریحی دارند، ضمن‌اینکه داشتن تحصیلات کتابداری نقشی در اولویت موضوعی مجموعه ندارد. «توصیه‌ی مراجعان» نخستین اولویت به عنوان ابزار انتخاب کتاب و «کمبود بودجه» مهم‌ترین مشکل در مجموعه‌سازی عنوان شده است.
 
متن کامل [PDF 351 kb]   (624 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ترويج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در خانواده‌ها، مدرسه و جامعه
دریافت: 1391/5/11 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.