دوره 15، شماره 2 - ( 5-1388 )                   دوره 15 شماره 2 صفحات 77-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

دمیرچی لو منصوره، غفاری مریم، علی بیک محمد رضا، حسینی فاطمه. بررسی وضعیت مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های آموزشگاهی دبیرستان‌های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 88-1387. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1388; 15 (2) :77-95

URL: http://publij.ir/article-1-54-fa.html


، Mansoureh.damirchi@gmail.com
چکیده:   (7551 مشاهده)
پژوهش حاضر وضعیت مجموعه‌سازی کتابخانه‌های دبیرستان‌های دولتی شهر تهران را در سال تحصیلی 88-1387 مورد بررسی قرار می‌دهد. 99 دبیرستان از میان 296 دبیرستان دخترانه دولتی موجود به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به روش پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار این پژوهش یک پرسشنامه با 23 سئوال بسته و 2 سئوال باز می‌باشد. یافته‌ها نشان داد که 40 کتابخانه (5/45 درصد) توسط کتابدار اداره می‌شود. «عدم توجه و اهمیت به شغل کتابداری» مهم‌ترین دلیل عدم استخدام کتابدار در کتابخانه‌های آموزشگاهی ذکر شده است. رشد سالانه‌ی منابع به‌طور متوسط کم‌تر از یک درصد است. آزمون آماری کای اسکوئر نشان داد که حضور یک کتابدار متخصص در کتابخانه با ایجاد مجموعه‌ای که رضایت مراجعه‌کنندگان را تأمین کند، ارتباط دارد ( 038/0= p و 54/6= X2 ). بیش‌ترین سهم مجموعه را کتب مذهبی، و کمترین سهم را کتب سرگرمی و تفریحی دارند، ضمن‌اینکه داشتن تحصیلات کتابداری نقشی در اولویت موضوعی مجموعه ندارد. «توصیه‌ی مراجعان» نخستین اولویت به عنوان ابزار انتخاب کتاب و «کمبود بودجه» مهم‌ترین مشکل در مجموعه‌سازی عنوان شده است.
 
متن کامل [PDF 351 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت منابع اطلاعاتي
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb