:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1387 ) ::
دوره 14 شماره 3 صفحات 31-48 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع اطلاع‌جویی در کتابخانه‌های آموزشگاهی و بررسی راهکارها
رسول سعادت*
کارشناسی ارشد ، saadat.rasul@gmail.com
چکیده:   (10464 مشاهده)
اساساً، رسالت آموزش و پرورش ارتقای فکری و روحی دانش‌آموزان است و چون این نهاد باید دانش‌آموزان را برای تفکر انتقادی آماده سازد، نقش کتابخانه مدرسه در این راستا، با هدف آموزش سواد اطلاعاتی مهمترین نقش است. کتابخانه‌های آموزشگاهی دیگر فقط محلی برای نگهداری کتابها نیستند و تبدیل به مراکز چندرسانه‌ای مدرسه شده اند که دانش‌آموزان را قادر می‌سازند با اطلاعاتی متنوع و وسیع به گونه‌ای معنی‌دار سروکارداشته باشند. این مراکز با کارمندانی آموزش دیده که آنها هم به نام متخصصان چندرسانه‌ای کتابخانه مدرسه شناخته می‌شوند، استفاده از منابع اطلاعاتی را نه تنها در مرکز چندرسانه‌ای مدرسه حمایت می‌کنند بلکه به ادغام این منابع در کلاسهای درس و از طریق برنامه درسی نیز کمک می‌کنند. از طرفی محققان در تحقیقات خود به این نکته پی برده‌اند که با وجود منابع اطلاعاتی غنی در کتابخانه‌های آموزشگاهی، موانعی در مقابل اطلاع‌جویی دانش‌آموزان وجود دارد که بررسی این موانع و ارائه راهکارها و الگوی عملی برای رفع آنها فواید قابل توجهی دربردارد. نوشته حاضر نیز در پی بررسی این موانع و شیوه‌های رفع آنهاست. از اینرو، ابتدا جایگاه کتابخانه‌های آموزشگاهی و سپس جایگاه کتابداران این کتابخانه‌ها در عصرحاضرمورد بررسی قرارگرفته، آنگاه با نگاهی اجمالی به مفهوم نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع‌جویی، موانعی که در مقابل اطلاع‌جویی دانش‌آموزان توسط تحقیقات گوناگون کشف شده است، بررسی میگردد. در پایان نیز برخی از راهکارهای ارائه شده توسط محققان جهت رفع این موانع مطرح می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: کتابخانه‌های آموزشگاهی، معلم- کتابدار، رفتار اطلاع‌جویی، موانع اطلاع‌جویی
متن کامل [PDF 285 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ذخيره و بازيابي اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۵/۸


XML   English Abstract   Print



دوره 14، شماره 3 - ( 8-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها