[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1393 ) ::
دوره 20 شماره 4 صفحات 731-749 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر نمایه‌سازی مفهوم-محور تصاویر بر بازیابی آن‌ها با استفاده از موتور جستجوی گوگل
صالح رحیمی* ، مهران فرهادی
دکتری دانشگاه رازی ، saleh_rahimi@yahoo.com
چکیده:   (2472 مشاهده)
هدف: هدف از نگارش این مقاله ارزیابی تأثیر شیوۀ نمایه‏سازی مفهوم-محور بر بهینه‏سازی بازیابی تصاویر با استفاده از موتور جستجوی گوگل است و روی ویژگی­های مورد توجه موتور جستوجوی گوگل در بازیابی تصاویر بحث می‌کند.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی می­باشد و روش آن، پژوهش مبتنی بر فنآوری و نیمه­تجربی است.
یافته‌ها: نمونۀ پژوهش این پژوهش شامل 900 تصویر بود که بر روی سایتی اختصاصی بارنهاده شد. سایت اختصاصیافته شامل 9 صفحه با کدهای مختلف بود؛ به این معنی که برای هر گروه از تصاویر ویژگی‏های خاص مفهومی منظور گردید. از 9 کد بازیابی (عنصر فراداه­ای توصیفکنندۀ تصاویر) در 4 کد که شامل: «عنوان تصویر»، «متن جایگزین تصویر»، «اطلاعات قالب تصویر» و «تصاویری که هیچ تغییری روی آنها اعمال نشده»، هیچ‏گونه تصویری بازیابی نشد و بنابراین تحلیل روی 5 کد باقیمانده شامل: «شرح حاشیه تصویر به زبان انگلیسی»، «شرح حاشیۀ تصویر به زبان فارسی»، «اسم فایل»، «اصطلاحات اختصاصیافته بر اساس زبان نمایه­سازی آزاد» و «زبان نمایه­سازی مهارشده» صورت گرفت. تعداد تصاویر بازیابی شده در این بخش شامل 417 تصویر بود. از بین 5 کدی که تصاویر آنها بازیابی شد، اختصاص شرح حاشیۀ تصویر بیشترین تأثیر را در بازیابی تصاویر از نظر تعداد داشت، یعنی تصاویر دارای کد فوق بیشتر از سایر کدها توسط گوگل نمایه­سازی شدند. بنابراین در بارنهادن تصاویر به وبگاه­های مختلف توجه به این نکته باعث بازیابی بیشتر تصاویر از طریق موتور جستوجوی گوگل می­گردد. آزمون خی‏دو برای تفاوت فراوانی تصاویر بازیابی شده در 5 کد مذکور معنی­دار بود و نشان داد که در کدهای مختلف به طور معنی­داری تعداد متفاوتی تصویر بازیابی شدهاند. تخصیص شرح حاشیۀ تصویر به زبان انگلیسی بهترین و تخصیص اسم فایل به تصاویر کمترین تأثیر را در رتبۀ بازیابی تصاویر در نمونۀ پژوهشی داشت. آزمون کروسکالوالیس برای سنجش تفاوت رتبه‏های گروه‏های پنج‏گانه، معنی­دار بود که یعنی میانگین رتبۀ بازیابی تصاویر در گروه‏های پنج‏گانه متفاوت بوده است.
اصالت/ارزش: شناخت شیوه­ها، ویژگی­ها و محدودیت­های نمایه­سازی تصاویر از طریق موتور جستوجوی گوگل می­تواند به کاربران اینترنت و نمایهسازان تصاویر در بازیابی و نمایه­سازی تصاویر مورد نظر آنها کمک کند.
 
واژه‌های کلیدی: بازیابی تصاویر، نمایه‌سازی مفهوم‎محور، موتور جست‎وجوی گوگل
متن کامل [PDF 502 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: نمايه‌سازي و چكيده‌نويسي
دریافت: ۱۳۹۲/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimi S, farhadi M. A Survey of the Impact of Concept-Based Image Indexing on Image Retrieval via Google. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2015; 20 (4) :731-749
URL: http://publij.ir/article-1-351-fa.html

رحیمی صالح، فرهادی مهران. بررسی تأثیر نمایه‌سازی مفهوم-محور تصاویر بر بازیابی آن‌ها با استفاده از موتور جستجوی گوگل. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1393; 20 (4) :731-749

URL: http://publij.ir/article-1-351-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3755