دوره 19، شماره 1 - ( 3-1392 )                   دوره 19 شماره 1 صفحات 113-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، Mahdi.mohammadi203@gmail.com
چکیده:   (9267 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی سیر مطالعات تحقیقات تحلیل محتوا در ادبیات کودکان و نوجوانان ایران و مشخص کردن زمینه‌های تکراری و خلاءهای موجود برای محققان در پژوهش‌های آتی و هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی است.
روش: پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای انجام گرفته است. جامعه پژوهش را 42 تحقیق صورت گرفته با استفاده از روش تحلیل محتوا تشکیل می‌دهند که 11 عنوان آن به صورت مقاله در مجلات تخصصی منتشر شده و 31 عنوان در قالب پایان‌نامه نوشته شده‌اند.
یافته‌ها: پژوهش‌های شناسایی شده در سه گروه تحقیقات تحلیل محتوای داستان‌های تألیفی، تحقیقات تحلیل محتوای داستان‌های ترجمه‌ای و تحقیقات تحلیل محتوای اشعار دسته‌بندی شدند. 34 اثر در خصوص تحلیل محتوای داستان‌های تألیفی، 4 اثر در خصوص تحلیل محتوای داستان‌های ترجمه‌ای و 4 عنوان در خصوص تحلیل محتوای اشعار صورت گرفته که 24 مورد از آنها به بررسی یک موضوع خاص در داستان‌ها پرداخته‌اند.
اصالت/ارزش: تحقیقات تحلیل محتوا آیینۀ تمام‌نمایی از فعالیت‌های علمی هر حوزه می‌باشد که پژوهش‌های صورت گرفته را معرفی کرده و خلاءهای موجود را نشان می‌دهد. بررسی جایگاه رشته‌های مختلف دانشگاهی و نوع دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه‌های دولتی و آزاد در انجام پژوهش‌های تحلیل محتوا در حوزۀ ادبیات کودکان و نوجوانان، معرفی افراد تأثیرگذار در هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلی، بررسی چالش‌های موجود و ارائه راهکارهای متناسب از ویژگی‌های برجستۀ پژوهش حاضر هستند که برای اولین بار با رویکرد متن‌پژوهی در این حوزه نوشته شده است.
 
متن کامل [PDF 333 kb]   (456 دریافت)    
موضوع مقاله: پژوهش‌هاي نظری در كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1392/4/5 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.