دوره 19، شماره 1 - ( 3-1392 )                   دوره 19 شماره 1 صفحات 109-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه سمنان ، keshavarzsina@gmail.com
چکیده:   (7067 مشاهده)
هدف: مقالۀ حاضر کوششی است در شناساندن تاریخچه، تعریف، ابعاد، و زمینه‌‌های پژوهشی و کاربردی باورپذیری اطلاعات با تأکید بر محیط اطلاعاتی وب.
روش: مقالۀ حاضر به روش کتابخانه‌ای و از طریق مرور ادبیات موجود در رشته‌‌های ارتباطات، جامعه‌شناسی، اطلاع‌رسانی و علوم رایانه انجام گرفته است.
یافته‌ها: باورپذیری مفهومی چندبعدی و گسترده است که بر روی ابعاد اساسی آن توافقی وجود ندارد. باورپذیری بیشتر نوعی ارزیابی از سوی دریافت‌کننده است که هم باید قضاوت‌‌های عینی مانند کیفیت و دقت اطلاعات را در خود داشته باشد و هم قضاوت‌‌های ذهنی مانند تخصص و اعتمادپذیری منبع. پژوهش‌ها دربارۀ باورپذیری که بیشتر به دو شیوۀ کاربرد سیاهۀ وارسی و پیمایش انجام شده‌اند با چالش‌های فراوانی به ویژه در محیط وب روبه‌رو هستند.
اصالت/ارزش: باورپذیری اطلاعات از جمله مهمترین نگرانی‌ها در محیط‌های جدید اطلاعاتی و رسانه‌ای بوده و نیازمند توجه جدی است. مقالۀ حاضر نخستین مقاله‌ای است که در زبان فارسی دربارۀ این مفهوم به نگارش درآمده است.
 
متن کامل [PDF 554 kb]   (433 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي |
دریافت: 1392/4/5 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.