دوره 19، شماره 1 - ( 3-1392 )                   دوره 19 شماره 1 صفحات 20-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei M, Shabani A, Siadat S A, Naderi Kharaji F. Compliance with Organizational Professioanal Codes of Ethics by the Iran Public Libraries Foundation Staff in Yazd Province . Research on Information Science and Public Libraries 2013; 19 (1) :5-20
URL: http://publij.ir/article-1-335-fa.html
رضایی مصیب، شعبانی احمد، سیادت سیدعلی، نادری خراجی فاطمه. میزان کاربست مؤلفه های منشور اخلاق حرفهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان یزد. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1392; 19 (1) :5-20

URL: http://publij.ir/article-1-335-fa.html


دانشگاه اصفهان ، shabania@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (8466 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان کاربست مؤلفههای منشور اخلاق حرفه­ای نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در بین کتابداران کتابخانه­های عمومی استان یزد میپردازد.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ پژوهش، تمام کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال 1389- 1390 را شامل میشود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه­گیری کوکران بهره گرفته شد و تعداد 111 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده گردید. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامۀ محققساخته است و روایی پرسشنامه توسط استادان متخصص مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که در میان مؤلفه­های نُه گانه پژوهش حاضر، بیشترین میانگین­ها مربوط به گویه­های «با رفتار خود به مراجعان احترام می­گذارم» با میانگین 56/4، «از کار در کتابخانه احساس ارزشمندی دارم» با میانگین 63/4، و «در حفظ وسایل کتابخانه کوشا هستم» با میانگین 65/4 بوده است.
اصالت/ارزش: موضوع اخلاق و سنجش عملکرد آن به تازگی در متون کتابداری و اطلاعرسانی جایگاه ویژه­ای پیدا کرده است. پیش از این بهطور نظری مؤلفه­های اصول اخلاق حرفهای و اخلاق سازمانی از سوی پژوهشگران داخلی و خارجی مورد توجه واقع گردیده است اما در این مقاله سعی شده است تا مؤلفه­های مصوب نهاد کتابخانه­های عمومی کشور به منزلۀ ابزارهای نوین اخلاقی مورد توجه واقع گیرد تا جنبه­های اخلاق سازمانی را توسعه دهد.  
 
متن کامل [PDF 319 kb]   (537 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: اخلاق حرفه ای، اخلاق اطلاعات
دریافت: 1392/4/5 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط Your Name or Email در تاریخ 1398/6/12
Hello. And Bye.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb