دوره 22، شماره 3 - ( 9-1395 )                   دوره 22 شماره 3 صفحات 449-425 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemzadeh M J, faramarzi M. An Inquiry in the Information Needs of Iran’s South Khorasan Public Library Users by Means of Hill’s Model. Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (3) :425-449
URL: http://publij.ir/article-1-283-fa.html
هاشم زاده محمدجواد، فرامرزی معصومه. کاربران کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی: تبیین نیازهای اطلاعاتی با تکیه بر الگوی هیل. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1395; 22 (3) :425-449

URL: http://publij.ir/article-1-283-fa.html


کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند ، masomehfaramarzy@yahoo.com
چکیده:   (4375 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه­های عمومی استان خراسان جنوبی با تکیه بر الگوی مطالعه کاربران هیل بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ اعضای کتابخانه­های عمومی استان خراسان جنوبی تا پایان مردادماه سال 1391 با برآورد تقریبی 23594 نفر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار اس­پی­اس­اس و آزمون­های تی دونمونه­ای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافته­ ها: بر اساس یافته‌ها، مقطع تحصیلی اکثر کاربران کتابخانه­های عمومی استان دیپلم و کارشناسی بود. کاربران سطح سواد اطلاعاتی خود را بالاتر از حد متوسط اعلام کردند. مهم­ترین نیازهای موضوعی کاربران منابع درسی و کمک آموزشی، ادبیات و دین و مهم­ترین منابع­ کسب اطلاعات آن­ها به ترتیب کتاب­، نشریات ادواری و اینترنت بود. انجام تکالیف و پروژه­های درسی و بالا بردن معلومات عمومی بهترتیب اصلی­ترین انگیزه­های پاسخ­گویان از جست­وجوی اطلاعات در کتابخانه بود. روزآمد نبودن منابع و کمبود منابع اطلاعاتی و عدم دسترسی به اینترنت مهم­ترین موانع در رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران بودند. منابع و خدمات کتابخانه­ها در حد متوسط پاسخ­گوی نیاز کاربران بود. جنسیت و مقطع تحصیلی از عوامل مؤثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران بود.
اصالت/ارزش: ارزش این پژوهش، نشان دادن نقاط اساسی تأکید در تهیۀ منابع و ارائۀ خدمات است. کتابخانههای عمومی بر اساس یافتههای این پژوهش باید به کتابهای کمکدرسی و نیز به منابع و خدماتی که در انجام تکالیف درسی آنها یاریرسان باشد، تمرکز کنند و رابطۀ تکمیلی مدرسه و کتابخانۀ عمومی باید برقرار شود.
 
متن کامل [PDF 1260 kb]   (1377 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/12/22 | پذیرش: 1395/10/25 | انتشار: 1395/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb