جهاد دانشگاهی یزد ، Hooseintahari@yahoo.com
چکیده: (10362 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات کتابخانهای بر اساس مدل لایبکوال و اولویتبندی این عوامل با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه است.
روش: روش بهکار رفته در این پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعۀ آماری، کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان یزد میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، حجم نمونهای برابر با 80 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که بر اساس شاخصهای مدل لایبکوآل تهیه و تنظیم و بین اعضای نمونه توزیع شد. بعد از محاسبۀ میانگین نمرۀ اهمیت مؤلفههای ابعاد کیفیت خدمات، این مؤلفهها با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه اولویتبندی شدند.
یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل پرسشنامهها، مؤلفههای ابعاد کیفیت خدمات با استفاده از روشهای ELECTRE،TOPSIS وSAW رتبهبندی شد. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با هم همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات، از تکنیکی تلفیقی تحت عنوان روش کپ لند استفاده گردید. نتایج رتبهبندی حاصل از تکنیک کپ لند نشان داد که از نظر استفادهکنندگان کتابخانههای عمومی شهرستان یزد، بعد «تأثیرگذاری خدمات» نسبت به سایر ابعاد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
اصالت/ارزش: مدیران کتابخانههای عمومی، با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه قادر خواهند بود تا به اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بپردازند تا از این طریق راهکارهایی را به منظور ارتقای سطح کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی ارائه نمایند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/12/14 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27