دوره 18، شماره 3 - ( 8-1391 )                   دوره 18 شماره 3 صفحات 484-469 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hariri N, Jafari M. An Analysis of the Organizational Culture in the National Library and Archives of I. R. of Iran and its Relationship with Staff' Demographic Characteristics . Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (3) :469-484
URL: http://publij.ir/article-1-257-fa.html
حریری نجلا، جعفری مهناز. تحلیل جمعیت شناختی فرهنگ سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1391; 18 (3) :469-484

URL: http://publij.ir/article-1-257-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، nadjlahariri@gmail.com
چکیده:   (8274 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت جمعیت‌شناختی فرهنگ ­سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل رابینز انجام شده است.
روش: روش پژوهش پیمایشی و جامعه پژوهش شامل 609 نفر از کارکنان سازمان است که حداقل دارای مدرک کاردانی هستند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ویژگی­های جمعیت­شناختی با 8 سؤال و پرسشنامه استاندارد فرهنگ ­سازمانی رابینز با 30 سؤال است که با استفاده از آنها نظرات 416 نفر از کارکنان سازمان گردآوری شد.
یافته­ ها: بر اساس یافته­های پژوهش، فرهنگ سازمانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با میانگین 85/2 در مقیاس لیکرت از دیدگاه کارکنان در سطح متوسطی قرار دارد و متغیرهای جنسیت، وضع ­تأهل و سن کارکنان با هیچ یک از مؤلفه­های فرهنگ سازمانی دارای رابطه معنی­دار نبود. از میان مؤلفه­های فرهنگ­ سازمانی بین «هویت»، «سیستم­پاداش» و «سازش ­با ­پدیده تعارض»، و سابقه کار کارکنان کتابخانه ملی رابطه معنی­دار و مثبت وجود داشت و رابطه فرهنگ سازمانی با سابقه کار آنها در حالت کلی، معنی­دار و مثبت بود. از میان مؤلفه­های فرهنگ سازمانی بین مؤلفه‌های «رهبری»، «یکپارچگی» و «حمایت ­مدیریت»، و داشتن تحصیلات در رشته کتابداری رابطه مثبت و معنی­داری وجود داشت.
اصالت/ارزش: فرهنگ­ سازمانی، عاملی نامحسوس اما تاثیر­گذار در هدایت و کنترل رفتار اعضای سازمان­هاست. از آن جا که کتابخانه­ ملی رسالت ویژه‌ای در امر حفظ و گسترش فرهنگ و اشاعه اطلاعات در سطح جامعه به عهده دارد، مطالعۀ فرهنگ سازمانی این مرکز و رابطه آن با ویژگی­های جمعیت­شناختی کارکنان می­تواند با شناسایی کاستی­ها، زمینه­ساز برنامه­ریزی در جهت بهسازی فرهنگ ­سازمانی و در نتیجه افزایش رضایت کارکنان و بهره­وری و توانمندسازی هر چه بیشتر سازمان باشد.
 
متن کامل [PDF 326 kb]   (366 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/11/21 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb