دوره 18، شماره 3 - ( 8-1391 )                   دوره 18 شماره 3 صفحات 406-391 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh M, Karimi E. A Comparative Study of Organizational Culture in Public and University Libraries and its Relationship with the Users’ Satisfaction . Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (3) :391-406
URL: http://publij.ir/article-1-253-fa.html
حسن‌زاده محمد، کریمی المیرا. مطالعۀ تطبیقی فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی شهر تهران و بررسی رابطۀ آن با رضایت کاربر. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1391; 18 (3) :391-406

URL: http://publij.ir/article-1-253-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس ، hasanzadeh@modares.ac.ir
چکیده:   (8541 مشاهده)
هدف: هدف مقالۀ حاضر، مطالعۀ تطبیقی فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی شهر تهران و بررسی رابطۀ آن با رضایت کاربر است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعۀ پژوهش به سه دستۀ کتابداران و مدیران کتابخانه­های عمومی و دانشگاهی شهر تهران و کاربران این کتابخانه­ها تقسیم می‌شوند. از میان کتابخانه­های عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی)، آن دسته از کتابخانه‌هایی انتخاب گردید که حداقل 3 کتابدار در آن مشغول به کار باشند. در مجموع 22 کتابخانۀ عمومی و 11 کتابخانۀ دانشگاهی انتخاب شد. از میان کاربران کتابخانه­های دانشگاهی 383 کاربر به روش نمونه‌گیری با احتمال متناسب با اندازه و از میان کاربران کتابخانه‌های عمومی 381 کاربر به روش تصادفی گزینش گردید. داده­های پژوهش از طریق دو پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ فرهنگ سازمانی و رضایت کاربر گردآوری شد. پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی براساس مدل چارچوب ارزش‌های رقابتی کامرون و کوئین طراحی گردید. داده­ها با آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون من- ویتنی و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند.
یافته‌ها: براساس نتایج پژوهش، فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه­های عمومی شهر تهران را فرهنگ سازمانی قومی و فرهنگ کتابخانه­های دانشگاهی را فرهنگ سلسله مراتبی تشکیل می‌دهد. بین کتابخانه­های عمومی و دانشگاهی شهر تهران از نظر فرهنگ سازمانی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. بین رضایت کاربر کتابخانه‌های عمومی و نوع فرهنگ سازمانی این کتابخانه­ها رابطۀ معنی‌داری مشاهده نشد؛ اما رابطۀ بین رضایت کاربر کتابخانه­های دانشگاهی و نوع فرهنگ سازمانی این کتابخانه­ها معنی‌دار (66/0) بود.
اصالت/ارزش: تاکنون مطالعۀ تطبیقی فرهنگ سازمانی حاکم بر انواع کتابخانه­ها در ایران و همچنین بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی با رضایت کاربران به‌عنوان یک متغیر در مطالعات کتابداری و اطلاع‌رسانی اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است.
 
متن کامل [PDF 312 kb]   (428 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1391/11/21 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb