دانشگاه قم ، karimirez@gmail.com
چکیده: (316 مشاهده)
هدف: با توجه به اهمیت ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، در این پژوهش تلاش بر انجام بررسی همه جانبه تحقیقات انجام شده در این زمینه و ارائه نتایج در قالب یک فراتحلیل است. هدف اصلی این فراتحلیل، ترکیب و مقایسه نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه کتابخانههایعمومی با مدل لایبکوال با استفاده از روشهای آماری فراتحلیل، به منظور دستیابی به نتایج منسجم است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها کتابخانهای و از نظر تکنیک تحلیلی از نوع فراتحلیل است. جامعه آماری این تحقیق شامل پژوهشهای انجامشده در مورد کتابخانههای عمومی با مدل لایبکوال در بین سالهای 1399-1388 است؛ بدینمنظور، تعداد 25 مقاله و پایاننامه موجود در پایگاههای علمی انتخاب و پس از ارزیابی براساس شاخصهای ورود، درنهایت 17 پژوهش دارای جامعه آماری، حجم نمونه، روش نمونهگیری و از ابزار مدل لایب کوال استفاده شده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل مطالعات مرتبط به موضوع و فرم کدگذاری فراتحلیل است.. برای محاسبه ضرایب از نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA.2) استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نمودار قیفی و روش همبستگی رتبهای بگ و مزومدر، در جامعه مورد بررسی، سوگیری انتشار وجود ندارد. همچنین با توجه مقدار شاخص Q برای 6 متغیر پژوهش و دو حالت کلی و آماره I2 پژوهشها همگن نیستند. در مورد تفاوت استاندارد اصلاحشده بین میانگین حداکثر و دریافتی نشان داد اندازه اثر پژوهش حاضر را با احتساب مدل تصادفی، در متغیر اثرخدمت ارائهشده در حداکثر کل با مقدار اندازه اثر بزرگ و تفاضل منفی 13/1- و در اثرخدمت ارائهشده در حداقل کل با مقدار اندازه اثر متوسط و مثبت 66/+؛ در متغیر دسترسی به اطلاعات در حداکثر کل با مقدار اندازه اثر بزرگ و تفاضل منفی 2/2- و در متغیر دسترسی به اطلاعات در حداقل کل با مقدار اندازه اثر بزرگ و تفاضل منفی 14/ -؛ در متغیر کتابخانه به عنوان یک مکان در حداکثر کل با مقدار اندازه اثر بزرگ و تفاضل منفی 2- و در متغیر کتابخانه به عنوان یک مکان در حداقل کل با مقدار اندازه اثر بزرگ و تفاضل منفی 02/- میتوان تفسیر کرد. در مجموع حداکثر کل با مقدار اندازه اثر بزرگ و تفاضل منفی 77/1- و حداقل کل با مقدار اندازه اثر بزرگ و تفاضل مثبت 16/ میتوان تفسیر کرد.
اصالت/ ارزش: براساس نتایج بهدستآمده مشخص میشود که در وضعیت فعلی کتابخانههای عمومی جز در متغیر خدمات حداقل، در تمامی متغیرها ضعیف بوده و نتوانستهاند حداقل انتظار کاربران کتابخانههای عمومی را برطرف کنند و تقریباً در همه ابعاد خدمات مطلوب و آرمانی ارائه نمیدهند
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت و ارزيابي كتابخانهها دریافت: 1402/3/6 | پذیرش: 1402/6/16