دانشگاه فرهنگیان ، m.babaie@cfu.ac.ir
چکیده: (400 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر در کمبود سطح مطالعهی کتب غیردرسی در بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، بیان پیامدها و ارائه راهکارهایی برای خروج از آن بود.
روش: برای دستیابی به این هدف، از پارادایم انتقادی با رویکرد کیفی و راهبُرد تحلیل محتوا از نوع توصیفی متن نوشتاری و توصیفی - تحلیلی با فرمت متن بهره گرفته شد. میدان پژوهش، شامل دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400 با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بود. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه نیمهساختاریافتهی محقق ساخته بود که پرسشنامه به صورت مجازی و در فضای LMS برای 60 نفر ارسال شد که 46 نفر (20نفر پسر و 26 نفر دختر) به سوالات به صورت کامل جواب دادند. دادهها به روش کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل واقع شدند. واحد تحلیل، گزاره معنادار و واحد ثبت، دانشجو بود.
یافتهها: یافتهها در سه بخش علل، پیامدها و راهکارها دستهبندی شدند. در بخش علل، به زمینههایی چون علل فرهنگی، اقتصادی، فردی، مجازی، کتابخانهها، دولتی، خانواده، مدارس و نشر اشاره شد. در بخش پیامدها به تأثیرات کاهش مطالعه پرداخته شد، و در بخش راهکارها، عوامل رفع علل شناسایی شدند. برایناساس، پیشنهاد میشود که از یافتههای این پژوهش جهت شناسایی علل و پیامدهای کاهش مطالعه و راهکارهای افزایش مطالعه بین دانشجویان استفاده شود. نتایج در سه بخش علل، پیامدها و راه حلها دسته بندی شدند. در بخش علل، 9 موضوع در 111 دسته، در بخش پیامدها، 3 موضوع در 132 دسته و در نهایت در بخش راه حلها، 7 موضوع در 127 دسته شناسایی شدند. از مقولههای کاهش مطالع میتوان عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل فردی و شخصی، فضای مجازی و رسانه، کتاب، کتابداران و کتابخانه، نقش بخش دولت، نقش خانواده و دوستان، نقش مدرسه و دانشگاه، و نقش نویسنده، ناشر و مترجم را بیان کرد. در بخش راهکارها برای هر بخش از این عوامل راهکارهایی کاربردی ارائه شد. برچنین زمینههایی، میتوان نتیجهگرفت که گرچه سطح مطالعه بین دانشجویان کم است؛ اما هنوز هم میتوان با کاربست راهبردهای علمی، برای تغییر آن، چارهای اندیشید. البته بخشهای زیادی از نتایج این پژوهش، قابل تعمیم در میان دانشجویان دیگر دانشگاهها و حتی سایر طبقات اجتماعی نیز هست. با توجه به تفاوت این طبقات، ترکیبهای متفاوتی از راهکارها توصیه میشود.اما با افزایش کیفیت زیست اقتصادی میان اغلب آنها، این امر سریعتر به نتیجه خواهد رسید. بنابراین پیشنهاد میشود از یافتههای این پژوهش برای شناسایی علل و پیامدهای کاهش مطالعه و راهکارهایی برای افزایش مطالعه در بین دانشجویان استفاده شود.
اصالت/ ارزش: پژوهش حاضرکه با رذویکرد کیفی در میان دانشجویان صورت گرفته است، توانسته است علل و پیامدهای کاهش مطالعه بین دانشجویان را شناسایی کرده و سپس راهکاریابی برای کاهش آنها، شناسایی کند. کتابخانههای عمومی میتوانند ضمن ایجاد تعامل با دانشجویان و سایر نهادهای فرهنگی مرتبط از یک سو و دولت از دگر سو، در کاربست این راهکارها، نقش موثری داشته باشند.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
ترويج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در خانوادهها، مدرسه و جامعه دریافت: 1402/2/4 | پذیرش: 1402/11/7