XML English Abstract Print


گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، f.babalhavaeji@gmail.com
چکیده:   (770 مشاهده)
هدف: این پژوهش به ارائه الگوی عوامل مؤثر بر نشر حرفه‌­ای کتاب در ایران می‌پردازد.
روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی بود که با ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعۀ آماری مدیران نشر حرفه‌­ای در کل کشور که سالانه حداقل24 عنوان کتاب چاپ کرده‌­اند، بود که تعداد آنها 581 ناشر است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد.
یافته­‌ها: بر پایه نتایج تحلیل عامل اکتشافی پژوهش، 9 عامل اقتصاد نشر، عرضه و نمایش محصولات نشر، حمایت و پشتیبانی دولت، رعایت کپی‌رایت، ارزیابی و ممیزی نشر، تبلیغات، بازاریابی و برندسازی، مدیریت نشر، پدیدآوری نشر، آموزش و ارتقای توانمندی فعالان نشر را می­توان به عنوان عوامل موثر بر نشر حرفه‌ای در نظر گرفت. افزون بر این،5  عامل عناصر فنی، محافل و مراکز فرهنگی و ادبی، پدیدآور و مخاطب، سامانه­‌های الکترونیکی، و عناصر توزیع و بازاریابی به عنوان ابعاد نشر حرفه­ای مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می­‌دهد که ناشران عوامل درونی مرتبط با خود ناشران را بیشتر از عوامل بیرونی به ویژه عوامل مرتبط با دولت را در شکل گیری نشر حرفه­‌ای در کشور موثر می‌­دانند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر می­تواند در سطح خرد برای خوانندگان در قشرهای مختلف جامعه، در سطح میانی برای ناشران و در سطح کلان برای سیاست­گذار و برنامه‌­ریز و متولی صنعت نشر کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 1340 kb]   (408 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1401/4/10 | پذیرش: 1402/11/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb