دوره 27، شماره 3 - ( 10-1400 )                   دوره 27 شماره 3 صفحات 465-439 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghipour K, Atapour H. Identification and Prioritization of the Instructional Needs of Iranian Public Libraries’ Users with the Aim of Designing and Implementing Appropriate Nationwide Instructional Courses. Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (3) :439-465
URL: http://publij.ir/article-1-2352-fa.html
تقی پور کیومرث، عطاپور هاشم. شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی کاربران کتابخانه‌های عمومی ایران برای طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی مناسب در سطح کشور. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1400; 27 (3) :439-465

URL: http://publij.ir/article-1-2352-fa.html


دانشگاه تبریز ، taghipour@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (1766 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی کاربران کتابخانه‌های عمومی ایران انجام گرفت.
روش: برای اجرای نیازسنجی آموزشی از الگوی نیازسنجی توافق‌محور و روش پیمایش اینترنتی استفاده شده است و داده‌­های لازم از طریق پرسش‌نامۀ الکترونیکی از کاربران کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور در ارتباط با نیازهای آموزشی آنان جمع‌آوری شد تا عناوین نیازهای آموزشی مهم و با اولویت بالا شناسایی و اولویت‌بندی شود. جامعۀ پژوهش شامل همۀ کاربران کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور بود و تعداد 775 نفر نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. از پرسش‌نامۀ بسته‌پاسخ محقق‌ساخته برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. سپس، روایی محتوایی پرسش‌نامه به تأیید 5 نفر از متخصصان رسید و پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برابر با 92/0 است.
یافته­‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که از میان 75 دورۀ آموزشی، 38 دورۀ آموزشی مورد نیاز کاربران کتابخانه های عمومی ایران هستند و به‌ویژه دوره‌های مهارت‌های زندگی، ارتقای سلامت روان، مهارت‌های یادگیری و مطالعه، مهارت‌های ارتباطی زوجین، سواد رسانه‌ای، ارتقای سلامت جسمانی، مهارت استفاده از اینترنت، سواد اطلاعاتی، عکاسی با دوربین و موبایل، کسب‌وکار اینترنتی، فرزندپروری، تایپ با نرم افزار ورد، مهارت‌های کارآفرینی و کسب‌وکار، ارائه از طریق پاورپوینت، رزومه‌نویسی شغلی، و نصب سیستم عامل ویندوز به‌ترتیب 16 عنوان دورۀ آموزشی اولویت‌دار و مهم‌ترین عناوین دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای کاربران کتابخانه‌های عمومی ایران هستند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر از این جنبه که نیازهای آموزشی کاربران کتابخانه‌های عمومی ایران را شناسایی کرده دارای نوآوری است. نتایج حاصل از اجرای این پژوهش به مسئولان آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران کمک می­‌کند تا دوره‌های آموزشی مناسب با نیازهای آموزشی کاربران هدف را طراحی کنند و به‌طور مؤثر در راستای تحقق هدف راهبردی آموزش گام بردارند.
متن کامل [PDF 1224 kb]   (867 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1400/6/30 | پذیرش: 1400/8/21 | انتشار: 1400/10/10

فهرست منابع
1. آخوندی، مریم (1390). بررسی تأثیر آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت بر کارایی کار کنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
2. بی‌پروا، منظر (1389). اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت برگزارشده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال 1388 از دیدگاه شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
3. شهرزادی، لیلا؛ و مجیری، شهین (1389). نیازسنجی دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 7، 5۶6-576.
4. صمیعی، میترا؛ و افلاکی، صدیقه (1395). آموزش‌های الکترونیکی کتابداری در کتابخانۀ ملی از چه کیفیتی برخوردار است؟. فصلنامۀ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27(4)، 127-142.
5. عباس‌زادگان، محمد؛ و ترک‌زاده، جعفر (1381). نیازسنجی آموزشی در سازمان‌ها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
6. عطائی ظاهر، شیما؛ تجعفری، معصومه؛ صنعت‌جو، اعظم؛ و شریف، عاطفه (1400). امکان‌سنجی ارائۀ خدمات مؤثر بر توسعۀ اقتصادی در کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 24(2)، 59-84.
7. فتحی واجارگاه، کوروش؛ و فخام‌زاده، پروانه (1392). نیازسنجی آموزشی: الگوها و فنون. تهران، نشر آییژ.
8. فردانش، هاشم (1392). طراحی آموزشی: مبانی، رویکردها، و کاربردها. تهران: انتشارات سمت.
9. معرف‌زاده، عبدالحمید؛ و صانعی دهکردی، پرستو (1385). بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی استان خوزستان. کتابداری و اطلاع رسانی، 9(3)، 107-128.
10. موریسون، گری‌آر؛ روس، استیون‌ام؛ و کمپ، جرالد ای (1397). طراحی آموزش اثربخش (چاپ دوم؛ غلامحسین رحیمی‌دوست، مترجم). انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
11. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (1397). فراخوان پیشنهاده برای طرح‌های پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: طراحی و تدوین دوره‌های آموزش کاربران کتابخانه‌های عمومی همراه با طرح کسب‌وکار و تأمین مالی هر دوره. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات. بازیابیشده از http://rpm.iranpl.ir/files/site1/files/RFP04-_U.T.pdf
12. 2018-2022 Library Services and Technology Act (LSTA) Plan Delaware Division of Libraries Dover, DE (n.d.). Retrieved July 10, 2019, from https://libraries.delaware.gov/wp-content/uploads/sites/123/2016/08/LSTA-5yrPlan-2018-2022-Map.pdf
13. Barron, D. D., Williams, R. V., Bajjaly. S., Arns, J., & Wilson, S. (2005). The Economic impact of public libraries on South Carolina. School of Library and Information Science, University of South Carolina. Retrieved July 29, 2017, from http://www.libsci.sc.edu/sceis/final%20report%2026%20january.pdf
14. Eve, J., de Groot, M., & Schmidt, A. M. (2007). Supporting lifelong learning in public libraries across Europe. Library Review, 56(5), 393-406.
15. Fincham, G., & Ward, J. (2006). Inspiring adults: literacy, language and numeracy in the museums, libraries and archives sector. London: National Institute of Adult Continuing Education (NIACE) / Museums, Libraries and Archives Council (MLA).
16. Framingham Public Library. (n.d.). Lifelong Learning Programs. Retrieved July 10, 2019, from https://framinghamlibrary.org/news-events/adventures-in-lifelong-learning
17. Franks, J. E., & Johns, C. (2015). Entrepreneur assistance & economic development in Florida libraries. Reference Services Review, 43(3), 400-418.
18. Cengage (n.d.). Gale Supports Lifelong Learning with New Online Education Program for Public Library Patrons. Retrieved July 10, 2019, from https://www.cengage.com/maintenance/index.html
19. Gichohi, P. M., Onyancha, O. B., & Dulle, F. W. (2018). A model for public Libraries’ support in the development of small-scale business enterprises in Meru County, Kenya.
20. Public Library Quarterly, 37(1), 81-102.
21. Hamilton Free Public Library (n.d.). Hamilton Public Library strategic plan. Retrieved July 10, 2019, from https://hamiltonnjpl.org/the-strategic-plan
22. Kelly, C. (2014). Brimbank libraries: Building a learning community. The Australian Library Journal, 63(2), 154-164.
23. Koontz, C., & Gubbin, B. (Eds.). (2010). IFLA public library service guidelines (Vol. 147). Walter de Gruyter.
24. La Crosse Public Library (n.d.). Lifelong Learning at the Library- Digital Resources. Retrieved July 10, 2019, from https://www.lacrosselibrary.org/lifelong-learning-library-digital-resources
25. Alaska State Library (n.d.). Library Services and Technology Act Alaska State Plan 2018-2022. Institute of Museum and Library Services (IMLS). Retrieved July 10, 2019, from https://www.imls.gov/sites/default/files/state-profiles/plans/alaska5yearplan.pdf
26. Vermont Department of Libraries (n.d.). Library Services and Technology Act: FiveYear State Plan For Federal Fiscal Years
27. 2018-2022 State of Vermont. Vermont Government Website. Retrieved July 10, 2019, from https://libraries.vermont.gov/sites/libraries/files/Library%20Services%20and%20Technology%20Act%202018-2022%20Final.pdf
28. Vigo County Public Library (n.d.). Life Long Learning Center Vigo County Public Library. Retrieved July 10, 2019, from https://www.vigo.lib.in.us/llc
29. Lodi Public Library (n.d.). Lodi Public Library 2017-2019 Strategic Plan. Retrieved July 10, 2019, from https://www.lodipubliclibrary.org/sites/www.lodipubliclibrary.org/files/documents/2017-19%20strategic%20plan%20FINAL.pdf
30. Mahoney, M. H. (2017). An academic librarian’s search for meaning: A survey of lifelong learning in library literature. The Journal of Academic Librarianship, 43(6), 540-547.
31. Monash Public Library Service (n.d.). Monash public library service strategy 2015-2018. Monash Council. Retrieved July 10, 2019, from https://www.monash.vic.gov.au/files/assets/public/about us/council/publications/monash-public-library-service-strategy-2015-2018.pdf
32. Nichols Hess, A., & Greer, K. (2016). Designing for engagement: Using the ADDIE model to integrate high-impact practices into an online information literacy course. Communications in information literacy, 10(2), 6.
33. Rainie, L. (2016). Libraries and Learning. Pew Research Center. Retrieved July 11, 2019, from https://www.pewinternet.org/2016/04/07/libraries-and-learning.
34. Reinbold, S. (2013). Using the ADDIE model in designing library instruction. Medical reference services quarterly, 32(3), 244-256.
35. Rowan Public Library (n.d.). Rowan Public Library Sterategic Plan 2018-2021. Retrieved July 10, 2019, from https://www.rowancountync.gov/DocumentCenter/View/4115/Strategic-Plan-2018---2021-PDF?bidId=
36. Sloane-Seale, A., & Kops, B. (2004). Creative retirement: survey of older adults' educational interests and motivations. Canadian journal of university continuing education, 30(2), 73-89.
37. Small, R. V., Zakaria, N., & El-Figuigui, H. (2004). Motivational aspects of information literacy skills instruction in community college libraries. College & Research Libraries, 65(2), 96-121.
38. Spacey, R., & Goulding, A. (2004, December). Learner support in UK public libraries. In Aslibc proceedings (Vol. 56, No. 6, pp. 344-355). Emerald Group Publishing Limited.
39. Stanziola, J. (2011). Lifelong learning in public libraries in 12 European :union: countries: issues in monitoring and evaluation. International Journal of Lifelong Education, 30(5), 631-649.
40. Oregon State Library (n.d.). State Library of Oregon’s Library Services and Technology Act (LSTA)
41. Five-Year Plan 2018-2022. Retrieved July 10, 2019, from https://www.oregon.gov/Library/libraries/Documents/LSTA/2018-2022LSTAFiveYearPlanFinal.pdf
42. Stolarick, K. & Silk, K. (2013). So much more: The economic impact of the Toronto public library on the city of Toronto. Retrieved March 6, 2018, from http://martinprosperity.org/media/TPL%20Economic%20Impact_Dec2013_LR_FINAL.pdf
43. Paul Pratt Memorial Library (n.d.). Strategic Plan FY 2017-2022 Paul Pratt Memorial Library. Retrieved July 10, 2019, from http://www.cohassetlibrary.org/DocumentCenter/View/192/strategic-plan-2017-2022--website?bidId=
44. Caroline County Public Library (n.d.). The Caroline County Public Library Strategic Plan. Retrieved July 10, 2019, from https://www.carolib.org/content/library-strategic-plan
45. Tóth, M. (2016). The role of public libraries in Lifelong Learning in a multicultural and digital context. ProInflow, 8(2).
46. UNESCO Institute for Education. (2005). Annual Report 2003. Hamburg: UU.
47. Wijetunge, P. (2000). The role of public libraries in the expansion of literacy and lifelong learning in Sri Lanka. New Library World, 101(3), 104-111.
48. Wixom Public Library (n.d.). Wixom Public Library Strategic Plan 2016-2020. Retrieved July 10, 2019, from https://www.wixomlibrary.org/wp-content/uploads/2017/06/strategic_plan_report.pdf

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb