دانشگاه الزهرا ، hgohari61@gmail.com
چکیده: (13422 مشاهده)
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت نیروی انسانی واحد ستادی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و نحوۀ عملکرد نهاد در فرایندهای تبدیل دانش در بین کارکنان و در سطح سازمان انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی است. جامعۀ پژوهش را تمامی کارکنان شاغل در واحد ستادی (اعم از مدیران و کارمندان) نهاد کتابخانههای عمومی کشور تشکیل میدهند و نمونهگیری انجام نشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته، مشتمل بر 8 شاخص و 46 پرسش بسته بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهند که شاخص دانش نهان فردی کارکنان، دارای بیشترین میانگین بوده است. شاخصهای «دانش آشکار سازمانی» و «تبدیل دانش آشکار به دانش نهان (درونیسازی)» نیز از کمترین میانگین برخوردارند.
اصالت/ارزش: مطالعۀ متون حوزۀ مدیریت دانش نشان میدهد که پژوهشهای اندکی در ارتباط با مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی انجام شده است. در این پژوهش ضمن تهیۀ پرسشنامهای برای انواع دانش و فرایندهای تولید و تبدیل دانش براساس مدل نوناکا، وضعیت نیروی انسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور در واحد ستادی مورد بررسی قرار گرفت و در پایان براساس یافتههای پژوهش، راهکارهای مناسبی برای توسعۀ دانش و عملکرد نیروی انسانی در ارتباط با فرایندهای تبدیل دانش، ارائه شد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/9/24 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27