دوره 18، شماره 2 - ( 9-1391 )                   دوره 18 شماره 2 صفحات 355-331 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا ، hgohari61@gmail.com
چکیده:   (13422 مشاهده)
هدف: تحقیق حاضر ‌با ‌هدف‌ بررسی وضعیت نیروی انسانی واحد ستادی نهاد کتابخانه­های عمومی کشور و نحوۀ عملکرد نهاد در فرایندهای تبدیل دانش در بین کارکنان و در سطح سازمان انجام شده است.
روش:‌‌‌ روش پژوهش حاضر ‌‌پیمایشی است‌. جامعۀ پژوهش را تمامی کارکنان شاغل در واحد ستادی (اعم از مدیران و کارمندان) نهاد کتابخانههای عمومی کشور تشکیل می­دهند و نمونه­گیری انجام نشد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامۀ محقق­ساخته، مشتمل بر 8 شاخص و 46 پرسش بسته بود.
یافته‌ها:‌‌ یافته­های پژوهش نشان می­دهند که شاخص دانش نهان فردی کارکنان، دارای بیشترین میانگین بوده است. شاخص­های «دانش آشکار سازمانی» و «تبدیل دانش آشکار به دانش نهان (درونی‌سازی)» نیز از کمترین میانگین برخوردارند.
اصالت/‌ارزش: مطالعۀ متون حوزۀ مدیریت دانش نشان می­دهد که پژوهش­های اندکی در ارتباط با مدیریت دانش در کتابخانه­های عمومی انجام شده است. در این پژوهش ضمن تهیۀ پرسشنامه­ای برای انواع دانش و فرایندهای تولید و تبدیل دانش براساس مدل نوناکا، وضعیت نیروی انسانی نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در واحد ستادی مورد بررسی قرار گرفت و در پایان براساس یافته­های پژوهش، راهکارهای مناسبی برای توسعۀ دانش و عملکرد نیروی انسانی در ارتباط با فرایندهای تبدیل دانش، ارائه شد.
 
متن کامل [PDF 401 kb]   (964 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1391/9/24 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.