1. احمدی، اصغر (1396). ادبیات ستیزنده: تبیین جامعهشناختی تولید و محتوای گفتمان ادبیات داستانی سیاسی در دهههای چهل و پنجاه شمسی. تهران: آگاه.
2. شقاقی، مهدی؛ و فدائی، غلامرضا (1392). تحلیل گفتمان انتقادی و کاربرد آن در پژوهشهای علم اطلاعرسانی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(1)، 26-5.
3. فوکو، میشل (1378). مراقبت و تنبیه: تولد زندان (نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، مترجمان). تهران: نی.
4. قاسمی، سیدفرید (1380). کتاب. تهران: مرکز.
5. کوهستانینژاد، مسعود (1382). قرائتخانههای ایران: از آغاز تا سال 1311 شمسی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
6. کوهستانینژاد، مسعود (1395). اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات 1285-1304 شمسی. تهران: خانه کتاب.
7. مرکز خدمات کتابداری (1361). مقالهنامۀ کتاب،کتابخانه و کتابداری: شامل مشخصات مقالههایی از سال 1330 تا 1358. تهران.
8. میلز، سارا (1388). گفتمان (فتاح محمدی، مترجم). تهران: هزارۀ سوم.
9. یورگنسن، م.، و فیلیپس، ل. (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان (هادی جلیلی، مترجم). تهران: نی.
10. Chartier, R. (1994). The order of books: readers, authors, and libraries in Europe between the fourteenth and eighteenth centuries. Stanford: Stanford University Press.
11. Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse: Textual analysis for social research. London, NewYork: Routledge.
12. Flint, K. (2002). Reading practices. In D. Finkelstein & A. McCleery (Eds.), The book history reader (pp. 316-326.). London: routledge.
13. Fuller, D. (2008). Reading as social practice: The beyond the book research project. Journal of popular narrative media, 1(2), 211-217.
14. Gee, J. P. (2016). Discourse and sociocultural studies in reading. In Handbook of Reading Research (pp. 195-208). Taylor and Francis.
15. Kiili, C. (2012). Online reading as an individual and social practice. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
16. Majzub, R., & Abu, S. (2010). The practice of reading books and reading to children in the context of peer-groups in the preschool classroom. Procedia-social and behavioral sciences, 9, 753-757.
17. Millis, K. K. (1995). Encoding discourse perspective during the reading of a literary text. Poetics, 23(3), 235-253.
18. Peskin, J. (1998). Constructing meaning when reading poetry: An expert-novice study. Cognition and Instruction, 16(3), 235-263.
19. Phillips, G., & McNaughton, S. (1990). The practice of storybook reading to preschool children in mainstream New Zealand families. Reading Research Quarterly, 25(3), 196-212.
20. Richardson, A. (1994). Literature, education, and romanticism: Reading as social practice, 1780-1832. Cambridge: Cambridge University Press.
21. Sicherman, B. (2007). Ideologies and Practices of Reading. D. D. Hal. In Casper, S. E., Groves, J. D., Nissenbaum, S. W., Winship, M., & Nissenbaum, S. W. (Eds.), A history of the book in America 1840-1880: Vol. 3. The Industrial Book, 1840-1880 (pp. 280-302). Chapel Hill: The University of North Carolina Press.
22. Sourvinou-Inwood, C. (1989). Assumptions and the creation of meaning: reading Sophocles' Antigone. The Journal of Hellenic Studies, 109, 134-148.
23. Taipale, S. (2015). Bodily dimensions of reading and writing practices on paper and digitally. Telematics and Informatics, 32(4), 766-775.