دوره 24، شماره 4 - ( 10-1397 )                   دوره 24 شماره 4 صفحات 647-635 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Index. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (4) :635-647
URL: http://publij.ir/article-1-2116-fa.html
صادق مانی. نمایه فارسی از شماره 92- 95 فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1397; 24 (4) :635-647

URL: http://publij.ir/article-1-2116-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (2893 مشاهده)
نمایۀ حاضر نمایۀ کامل شماره‌‌های 92-95 (دورۀ 24، شمارۀ 1 الی 4، سال 1397) فصلنامۀ تحقیقات اطلاع‌‌رسانی و کتابخانه‌‌های عمومی است و در چهار بخشِ نمایۀ اطلاعات کتابشناختی، نمایۀ عنوان مقالات، نمایۀ پدیدآورندگان، و نمایۀ موضوعی تنظیم شده است.
در بخش اول،  فهرست مقالات مندرج در هر شماره آمده و مقالات به ترتیب توالی، شماره‌گذاری گردیده­اند. برای مثال برای یافتن اطلاعاتی درباره مقالۀ «مطالعۀ سیر تکاملی حوزۀ «خدمات و منابع مراجع» با استفاده از طیف‌‌سنجی سال انتشار مآخذ» به کد 530 مراجعه می‏‌شود. در بخش‌های بعدی نمایه از این شماره­‌ها به عنوان جای‌نما استفاده شده و عنوان مقالات، پدیدآورندگان و موضوعات به آن ارجاع داده ­شده­ است و کاربر از طریق آن می‌­تواند اطلاعات کامل کتابشناختی مقاله (نام پدیدآورنده، عنوان، شماره صفحات و شماره و سال انتشار) را از فهرست مندرجات بیابد. کلیدواژه‌ها و اصطلاح‌های نمایه­‌ای، شناسه­‌ها و بیانگرها با توجه به مفاهیم ارائه‌شده در مقاله و براساس اصطلاحنامه‌‏های موجود، به ویژه بانک اطلاعات کتابشناسی ملی، انتخاب شده‌­اند. همچنین کلیدواژه‏‌های ارائه‌شده در پایان مقالات مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند و مطابق اصول و قواعد واژه‏‌گزینی، اصل وحدت و سیاست نمایه‌­سازی تغییر یافته‌اند و در صورت لزوم حذف یا افزوده گردیده‌‏اند.
در مورد شیوه کار در نمایه موضوعی موارد زیر قابل ذکر است:
  1. مدخل‏‌های نمایه موضوعی و بیانگرهای آن، براساس نظم الفبایی حرف به حرف تنظیم شده است؛
  2. بیانگرها به ترتیب الفبایی به دنبال مدخل اصلی آمده­‌اند؛
  3. هر یک از بیانگرها که از نظر معنایی و بار اطلاعاتی واجد شرایط مدخل شدن بوده، در محل الفبایی خود نیز مدخل قرار گرفته و رابطۀ دو سویه مدخل و بیانگر حفظ شده است. به این ترتیب، کاربر می‌­تواند از طریق کلیدواژه‌های مختلف به مفهوم مورد نظر خود دست ­یابد؛
  4. در مواردی که مدخل به صورت عبارت بوده و کلیدواژه در ابتدا قرار نگرفته، از روش وارونه‌­سازی استفاده شده است. در چنین مواردی از ارجاع برای حفظ شکل طبیعی مدخل استفاده شده است؛
  5. دو نوع ارجاع مورد استفاده قرار گرفته است:
ارجاع « نگاه کنید » با علامت () که خواننده را از اصطلاح نامرجح به اصطلاح مرجح راهنمایی میکند، و ارجاع «نیز نگاه کنید» با علامت (نیز ) در انتهای مدخل که کاربر را از یک اصطلاح مرجح به یک اصطلاح مرجح دیگر که احتمالاً مورد علاقۀ اوست، سوق میدهد.
 
متن کامل [PDF 622 kb]   (871 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1398/2/22 | پذیرش: 1398/2/22 | انتشار: 1398/2/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb