دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 643-621 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه محقق اردبیلی ، husen324@gmail.com
چکیده:   (5133 مشاهده)
هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاع‌­رسانی و دانش­‌شناسی در پیمایش و ارزیابی کم‌وکیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیت‏های لازم برای آن‌ها شایستگی پژوهشی است. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگی‌­های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. داده‏‌های مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاههای تهران به‌روش نمونه­‌گیری طبقه‌­ای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی جمع‌آوری شد. برای اندازه‌گیری شایستگیهای تحقیقاتی از زیرمقیاس‏‌های مهارت‏‌های انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسش‌نامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری داده‌های مربوط به منتورینگ از پرسشنامۀ منتورینگ اسلامی (خاقانیزاده، تقوی و عبادی، 2019) استفاده شد. ‏
یافته‌ها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگی‌های پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون هم‌بستگی نشان می‏‏دهد که همۀ مؤلفه‏های نه‏گانه منتورینگ اسلامی به‌جز چالش‌انگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیت­‌یابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان می‌‏دهد مقدار قابل‌توجهی از واریانس صلاحیت‌­یابی پژوهشی دانشجویان توسط مؤلفه‌­های منتورینگ اسلامی تبیین می‌‏شوند.
اصالت/ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت عاملان حرفه‌­ای آیندۀ علم اطلاعات و دانش‌­شناسی و پیش‌­بینی‌پذیری آن را بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم بررسی کرده است.
متن کامل [PDF 629 kb]   (2012 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1397/11/25 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار: 1398/12/24

فهرست منابع
1. بازرگان، عباس (1387). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
2. حیدری، غلامرضا؛ فرج پهلو، عبدالحسین؛ عصاره، فریده و گرایی، احسان (1392). تأثیر آموزش عالی بر شایستگی های کانونی دانشجویان دوره کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات: مورد پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 93، 29-50.
3. شانک، د. اچ. (2008). نظریه‌های یادگیری، چشم اندازی تعلیم و تربیتی (یوسف کریمی، مترجم) (1393). تهران: انشارات ویرایش.
4. عباسپور، عباس (1385). در جستجوی مدلی انطباقی بر مبنای سیرۀ نبوی (ص) برای تحول راهبردی در نظام آموزش و پرورش ایران. مقاله ارائهشده در همایش پیامبر اعظم و تعلیم و تربیت اسلامی، 12 اسفند 1385.
5. عباسپور، عباس؛ رحیمیان، حمید؛ پورکریمی، جواد و تقوی، حسین (1394). بررسی الگوی توسعه حرفه‌ای دانشجویان دکتری علوم تربیتی بر اساس نظریه زمینه‌ای. آموزش عالی ایران. ۷(۱)، 108-87.
6. فدایی، غلامرضا (1386). کتابداری و اطلاع‌رسانی: در جست‌و‌جوی هویتی نو. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18(4)، 192-175.
7. کمیته علم اطلاعات و دانش شناسی گروه علوم انسانی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (19/6/1391). برنامه درسی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایش مدیریت اطلاعات (بازنگری شده). مصوبه 804 جلسه شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
8. گرایی، احسان و حیدری، غلامرضا (1394). نظریه شایستگی های کانونی: الگویی برای برنامه ریزی آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 21(3)، 490-468.
9. لطیفی، معصومه (1387). بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی و کتابداران دانشگاه‌های دولتی کشور نسبت به پیش‌نویس اصول اخلاق حرفه‌ای کتابداران و اطلاع‌رسانان ایران و ارائه چارچوبی برای تدوین نظامنامه نهایی (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
10. مردمی، سمیه (۱۳۹۳). نقش فناوری های نوین در حوزه کتابداری و تأثیر آن بر کتابخانههای دانشگاهی. مقاله ارائهشده در اولین کنگره سراسری فناوریهای نوین ایران با هدف دستیابی به توسعه پایدار، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، موسسه آموزش عالی مهر.
11. هومن، حیدرعلی (1386). مدل معادلات ساختاری. تهران: سمت.
12. American Association of Law Libraries (2010). Competencies of law librarianship. Retrieved from http://www.aallnet.org/mm/Leadership-Governance/policies/PublicPolicies/competencies.html
13. American Library Association (2009). ALA's core competencies of librarianship. Retrieved from http://www.ala.org/educationcareers/sites/ala.org.educationcareers/ files/content/careers/corecomp/corecompetences/finalcorecompstat09.pdf
14. Association for Library Collections & Technical Services (2019). ALCTS Mentoring Program. Retrieved from http://www.ala.org/alcts/mgrps/howto/mentor.
15. Association for Library Service to Children (ALSC) (2018). ALSC Mentoring Program. Retrieved from http://www.ala.org/alsc/publications-resources/mentoring
16. Association of College & Research Libraries (2017). The ACRL Dr. E. J. Josey Spectrum Scholar Mentor Program. Retrieved from http://www.ala.org/acrl/membership/mentoring/joseymentoring/mentorprogram
17. Austin, A. E., & McDaniels, M. (2006). Austin, A. E., & McDaniels, M. (2006). Preparing the professoriate of the future: Graduate student socialization for faculty roles. In HIGHER EDUCATION: (pp. 397-456). Springer, Dordrecht.
18. Berg, S. A., & Banks, M. (2016). Beyond Competencies: Naming Librarians' Capacity for Research. The Journal of Academic Librarianship, 42(4), 469-471.
19. Black, W. K. & Leysen, J. M. (2002). Fostering success: The socialization of entry-level librarians in ARL libraries. Journal of Library Administration, 36(4), 3-27.
20. Borrego, Á., Ardanuy, J. & Urbano, C. (2018). Librarians as Research Partners: Their Contribution to the Scholarly Endeavour Beyond Library and Information Science. The Journal of Academic Librarianship, 44(5), 663-670.
21. Braun, L. (2017). YALSA's Virtual Mentoring Program. Retrieved from http://www.ala.org/yalsa/profdev/mentoring
22. Bryan, J. E., Asher, D., & Karshmer, E. D. (2018). Assessing librarians’ teaching of one-shot sessions: A new model for evaluating instructional performance. College & Undergraduate Libraries, 25(4), 350-371.
23. Canadian Association of Research Libraries (2007). Research competencies for CARL librarians. Retrieved from http://www.carl-abrc.ca/doc/carl_lewg_product_brief-en.pdf
24. Catalano, A. (2017). Development and Validation of the Metacognitive Strategies for Library Research Skills Scale (MS-LRSS). The Journal of Academic Librarianship, 43(3), 178-183.
25. Church, J. M. (2011). Mentoring in the Library: Building for the Future: by Marta K. Lee. Chicago: American Library Association, 2011. 122 p. $50.00. ISBN-13: 9780838935934. Serials Review, 37(4), 316-317.
26. De Laat, M. (2012). Enabling professional development networks: How connected are you? Open University of the Netherlands.
27. Dobrow, S. R., Chandler, D. E., Murphy, W. M., & Kram, K. E. (2012). A review of developmental networks: Incorporating a mutuality perspective. Journal of Management, 38(1), 210-242.
28. Ghosh, R. (2014). Antecedents of mentoring support: A meta-analysis of individual, relational, and structural or organizational factors. Journal of Vocational Behavior, 84(3), 367-384.
29. Hall, L., & Burns, L. (2009). Identity development and mentoring in doctoral education. Harvard Educational Review, 79(1), 49-70.
30. Khaghanizadeh, M., Taqavi, H., & Ebadi, A. (2019). Construction and validation of a mentoring questionnaire based on Islamic culture. Korean Journal of Medical Education, 31(2), 159-172.
31. Kietzmann, J., Plangger, K., Eaton, B., Heilgenberg, K., Pitt, L., & Berthon, P. (2013). Mobility at work: A typology of mobile communities of practice and contextual ambidexterity. The Journal of Strategic Information Systems, 22(4), 282-297.
32. Kram, K. E. (1983). Phases of the mentor relationship. Academy of Management journal, 26(4), 608-625.
33. Lee, J., Oh, S., & Burnett, G. (2016). Organizational Socialization of Academic Librarians in the United States. The Journal of Academic Librarianship, 42(4), 382-389.
34. Library Leadership and Management Association (2017). LLAMA Mentoring Program. Retrieved from http://www.ala.org/llama/llama-mentoring-program
35. Lorenzetti, D. L., & Powelson, S. E. (2015). A scoping review of mentoring programs for academic librarians. The Journal of Academic Librarianship, 41(2), 186-196.
36. Masters, K. (2015). The use of expert mentoring as an adjunct to healthcare quality improvement training. Newborn and Infant Nursing Reviews, 15(2), 61-63.
37. Medical Library Association (2016). Professional competencies for health sciences librarians. Retrieved from http://www.mlanet.org/p/cm/ld/fid=39
38. Nwankwo, T. V., Ike, C. P., & Anozie, C. O. (2017). Mentoring of young librarians in South East Nigeria for improved research and scholarly publications. Library Management, 38(8/9), 455-476.
39. Pancheshnikov, Y. (2014). Developing Library School Student's Research Skills through Assignments in a Collection Management Course. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4678-4682.
40. Sambunjak, D., Straus, S. E., & Marusic, A. (2010). A systematic review of qualitative research on the meaning and characteristics of mentoring in academic medicine. Journal of general internal medicine, 25(1), 72-78.
41. Sandner, M. (2015). The effects of high-quality student mentoring. Economics Letters, 136, 227-232.
42. The Quality Assurance Agency for Higher Education (2011). Doctoral degree characteristics. Gloucester: QAA.
43. Willison, J., O’Regan, K.& Kuhn, S. (2008). The researcher skill development framework. Retrieved 12 September 2018 from http://www. adelaide. edu. au/rsd2/framework/rsd7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.