[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 2 - ( ویژه نامه خواندن 2 1394 ) ::
دوره 21 شماره 2 صفحات 277-295 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جامعه‌شناختی عوامل موثر بر مصرف فرهنگی: با تاکید بر مطالعه کتاب در شهر اهواز
عبداله فاضلی*
کارشناس ارشد کتابدار کتابخانۀ مرکزی استان خوزستان
چکیده:   (2698 مشاهده)
هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر مطالعۀ غیردرسی در شهر اهواز است. پژوهش حاضر از میان عوامل مختلف، بر نقش انواع سرمایه (سرمایۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) بر میزان مطالعۀ افراد تأکید دارد.
روش: جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ ساکنان شهرستان اهواز است که بین سنین 15 تا 70 سال قرار دارند. از بین آنها 400 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. روش تحقیق این پژوهش، پیمایش بوده و داده­ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با نرم‌افزارspss16 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج توصیفی نشان داد که میزان مطالعه در بین جامعۀ مورد تحقیق در حد پایینی است. 43 درصد افراد فاقد مطالعۀ آزاد در طول هفته هستند. و تنها 25/1 درصد بیشتر از 4 ساعت مطالعه در هفته را گزارش داده‌اند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز حکایت از آن دارد که بین هر سه نوع سرمایه­ یعنی سرمایۀ فرهنگی و ابعاد آن (فرد، خانواده و محیط)، سرمایۀ اقتصادی و سرمایۀ اجتماعی با میزان مطالعه رابطۀ معنی‌دار و مثبت وجود دارد. بدین معنی که افرادی که دارای میزان بالاتری از سرمایه‌ها هستند، بیشتر از سایر افراد به مطالعه می‌پردازند. همچنین بین انواع سرمایه‌ها نیز رابطۀ معنی‌دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشانگر آن است که متغیر­های مستقل قادر به تبیین 39/0درصد از واریانس مطالعه هستند.
ارزش/اصالت: امروزه مصرف کالای فرهنگی خصوصاً کتاب و سایر کالاهای خواندنی نظیر روزنامه و مجلات عاملی مؤثر در تسریع فرآیند توسعۀ اجتماعی و فرهنگی جوامع است. اما همان گونه که نتایج پژوهش حاضر نیز نشان می‌دهد میزان مطالعه در جامعۀ ایران که جامعه‌ای در حال توسعه محسوب می‌گردد، بسیار اندک است. بر این اساس شناخت عواملی که در ایجاد و تداوم چنین پدیده‌ای مؤثرند از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. نتایج این پژوهش می‌تواند به مسئولان  نهادهای فرهنگی کشور کمک کند تا با شناخت کافی از عوامل مؤثر بر مطالعه، در جهت ایجاد و تقویت فرهنگ مطالعه و خروج از تنگناهای موجود در این حوزه گام بردارند.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعۀ غیردرسی، مصرف فرهنگی، سرمایۀ فرهنگی، سرمایۀ اجتماعی، سرمایۀ اقتصادی.
متن کامل [PDF 522 kb]   (735 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fazeli A. Sociological investigation factors effecting on cultural consumption: the case of book reading in Ahvaz city . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2015; 21 (2) :277-295
URL: http://publij.ir/article-1-203-fa.html

فاضلی عبداله. بررسی جامعه‌شناختی عوامل موثر بر مصرف فرهنگی: با تاکید بر مطالعه کتاب در شهر اهواز . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (2) :277-295

URL: http://publij.ir/article-1-203-fa.html



دوره 21، شماره 2 - ( ویژه نامه خواندن 2 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3731