دوره 24، شماره 3 - ( 9-1397 )                   دوره 24 شماره 3 صفحات 386-363 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه فردوسی مشهد ، mnowkarizi@um.ac.ir
چکیده:   (4226 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تعالی عملکرد کتابخانه­‌های عمومی ایران با استفاده از مدل مالکوم بالدریج است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده­‌ها توصیفی- پیمایشی با رویکرد کمّی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کارکنان (کتابداران و مسئولان) کتابخانه‌های عمومی بزرگ کشور است که با استفاده از روش نمونه‌­گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی تعداد 210 نفر به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. برای سنجش تعالی عملکرد از پرسشنامه استاندارد مدل تعالی عملکرد بالدریج برای کارکنان و مدیران استفاده شد. قبل از گردآوری داده‌ها، روایی پرسشنامه با استفاده از روایی ترجمه با تعیین روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت. آزمون آلفای کرونباخ پایایی کل پرسشنامه را با 89/0 تأیید کرد. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 24 انجام شد.
یافته­‌ها: از دیدگاه کارکنان کتابخانه‌­های عمومی بزرگ کشور، تعالی عملکرد سازمانی در این کتابخانه‌ها در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار داشت. زیرمعیار «نتایج نظام­‌های کاری و کارکنان» در معیار فرعی نتایج عملکرد سازمانی دارای بیشترین امتیاز و زیرمعیار «استقرار راهبرد» در معیار فرعی برنامه‌­ریزی راهبردی دارای کمترین امتیاز است.
اصالت/ارزش: این پژوهش برای اولین بار با استفاده از مدل جهانی سنجش تعالی عملکرد مالکوم بالدریج، عملکرد کتابخانه­‌های عمومی بزرگ کشور از دیدگاه کارکنان آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 
متن کامل [PDF 583 kb]   (1228 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1397/2/2 | پذیرش: 1397/5/9 | انتشار: 1397/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.