[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1393 ) ::
دوره 20 شماره 4 صفحات 685-707 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی از طریق مدل تحلیل شکاف مبتنی بر دیدگاه کاربران: مطالعه موردی کتابخانه‌‌های عمومی مستقر در شهر تبریز
یعقوب نوروزی* ، مهدی درم نثاری
دانشگاه قم ، ynorouzi@gmail.com
چکیده:   (2862 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی مستقر در شهر تبریز از طریق مدل تحلیل شکاف مبتنی بر دیدگاه کاربران با استفاده از ابزار لایب‌کوال است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. تعداد کتابخانه‌های عمومی مورد مطالعه در این پژوهش 19 کتابخانه است. در زمان انجام پژوهش، تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی مستقر در شهر تبریز 46 هزار نفر بود که با مد نظر قرار دادن ضریب خطای 5 درصد، 381 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که با افزایش میزان دقت، 450 نفر از اعضای کتابخانه‌ها به صورت نمونۀ تصادفی برای پژوهش انتخاب گردید. پس از حذف پرسشنامه‌های ناقص، تعداد 414 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور انجام تحلیل‌های آماری از آزمون‌های U من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که سطح خدمات دریافتی کاربران از کتابخانه‌ها در تمام موارد از سطح حداقل مورد انتظار آنها فراتر است؛ اما هنوز حداکثر سطح مطلوبیت مورد نظر کاربران را فراهم نکرده‌اند. همچنین بر اساس یافته‌های این پژوهش و امتیازات تعلق‌یافته از سوی کاربران، بخش منابع کتابخانه‌ها نسبت به سایر بخش‌ها ضعیف‌تر است. قویترین بخش کتابخانه‌ها مربوط به حوزۀ وجود کارکنانی با برخورد مؤدبانه می‌باشد. در این پژوهش فرض تفاوت معنی‌داری بین حداکثر و حداقل سطح انتظار کاربران از کتابخانه با سطح کیفی خدمات ارائه شدۀ فعلی مورد تأیید قرار گرفت.
اصالت/ارزش: نتایج حاصل از این پژوهش می‌تواند مدیران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی این شهر را در ارتقای کیفیت خدمات یاری رساند. همچنین برای رفع شکاف بین حداکثر مطلوبیت کیفیت خدمات با سطح واقعی که در حال حاضر ارائه می‌شود میتوان با برنامه‌ریزی و آسیبشناسی دقیقتر- به تفکیک هر کتابخانه- اقدام نمود.
 
واژه‌های کلیدی: کتابخانه‌های عمومی، کیفیت خدمات، تحلیل شکاف، کاربران، تبریز، مدل‌های ارزیابی، لایب‌کوال
متن کامل [PDF 506 kb]   (704 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات عمومي در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

An Assessment of the Quality of Services in Public Libraries Using the Gap Analysis Model, Based on the Users' Perspective: A Case study of Public Libraries Located in Tabriz Province. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2015; 20 (4) :685-707
URL: http://publij.ir/article-1-194-fa.html

نوروزی یعقوب، درم نثاری مهدی. بررسی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی از طریق مدل تحلیل شکاف مبتنی بر دیدگاه کاربران: مطالعه موردی کتابخانه‌‌های عمومی مستقر در شهر تبریز. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1393; 20 (4) :685-707

URL: http://publij.ir/article-1-194-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3790