[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
هوش اجتماعی کتابداران و رابطه آن با ارتقای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها
اکبر بهمنی، مهرداد سیدین*
اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی ، Seyedin.seyedmehrdad@chmail.ir
چکیده:   (819 مشاهده)

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر آگاهی از وجود رابطه هوش اجتماعی کتابداران با ارتقای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی است.

روش شناسی: این پژوهش به شیوه همبستگی، از نوع پیش‌بینی انجام‌شده است. جامعه آماری کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به تعداد 184 نفر است که با نمونه‌گیری تصادفی تعداد 89 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه هوش اجتماعی کری آن کراون با 21 گویه و پرسشنامه مسئولیت اجتماعی دنیسون با 19 گویه بود. مقدار آلفای کرونباخ به‌دست‌آمده برای پرسشنامه هوش اجتماعی 83% و پرسشنامه مسئولیت اجتماعی 5/92% تعیین گردید. روایی پرسشنامه توسط متخصصان مربوطه تعیین ‌شده است.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین هوش اجتماعی کتابداران با مسئولیت اجتماعی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. میزان برخورداری کتابداران از ابعاد و مؤلفه‌های هوش اجتماعی بالاتر از حد متوسط تعیین شد. همچنین در زمینه تأثیر مؤلفه‌های هوش اجتماعی کتابداران (شامل پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی و آگاهی‌های اجتماعی) بر مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها معلوم گردید که هر سه مؤلفه هوش اجتماعی کتابداران بر مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها اثر معناداری دارند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که متغیر آگاهی‌های اجتماعی کتابداران بیشترین تأثیر را بر مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها دارد.

اصالت/ ارزش: پژوهش حاضر که در تلاش برای بررسی تأثیر هوش اجتماعی کتابداران بر ارتقای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی است، موجب تولید دانش و ارتقای آگاهی پژوهشگران و مدیران کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این زمینه می‌شود و اینکه یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌تواند مدیران و کارشناسان را از وضعیت هوش اجتماعی کتابداران در این استان آگاه نماید و آنان را در اجرای برنامه‌ریزی جهت ارتقاء هوش اجتماعی کتابداران یاری نماید.

واژه‌های کلیدی: هوش اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، کتابداران، کتابخانه‌های عمومی، استان مرکزی.
متن کامل [PDF 300 kb]   (281 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: نیروی انسانی کتابخانه ها
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3764