دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 )                   دوره 24 شماره 1 صفحات 102-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


پردیس فارابی دانشگاه تهران ، rashid@ut.ac.ir
چکیده:   (5215 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌محور با میانجی‌گری دلبستگی‌شغلی و تعهد عاطفی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان طراحی و اجرا گردید.
روش: در این پژوهش پیمایشی، از روش آماری همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعۀ مورد بررسی کل کتابداران استان کرمان بود. نمونۀ مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 135 مشارکتکننده برآورد شد که به شیوۀ خوشه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامۀ استاندارد بازاریابی داخلی، رفتار مشتری‌محور، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی استفاده گردید. داده‌های بهدست آمده به روش معادله‌یابی ساختاری با کمک نرمافزارهای AMOS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های به دست آمده نشان داد که اولاً مدل از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌محور تأثیر معناداری دارد و بر دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز تأثیر دارد. دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز بر رفتار مشتری محور تأثیر معناداری دارد و در نهایت دلبستگی شغلی بر تعهد عاطفی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر نشان دادن این نکته است که با برآوردهشدن نیازهای کارکنان در سازمان (بازاریابی داخلی)، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی، کتابداران مشتریمحور میشوند و ارتباط بهتر و مؤثرتری با مراجعان برقرار میکنند.
متن کامل [PDF 787 kb]   (2263 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1396/3/12 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.