[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی در رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار مشتری گرایی کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمان
محمد صابری، نیما سلطانی نژاد، علی اصغر رشید *، جلال مظلوم
پردیس فارابی دانشگاه تهران ، rashid@ut.ac.ir
چکیده:   (56 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌گرایی با میانجی‌گری دلبستگی‌شغلی و تعهد عاطفی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان طراحی و اجرا گردید.

روش: در این پژوهش پیمایشی، از روش آماری همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه مورد بررسی کل کتابداران استان کرمان بود. نمونه مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 135 مشارکت کننده برآورد شد که به شیوه خوشه‌ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه بازاریابی داخلی، رفتار مشتری‌گرایی، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی استفاده گردید. داده‌های به دست آمده به روش معادله‌یابی ساختاری با کمک نرم افزارهای AMOS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌های به دست آمده نشان داد که اولا مدل از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌گرایی تاثیر معناداری دارد و همچنین بازاریابی داخلی بر دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز تاثیر دارد. دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز بر رفتار مشتری گرایی تاثیر معناداری می‌گذارد، در نهایت دلبستگی شغلی بر تعهد عاطفی تاثیر مثبت و معنادار دارد.

اصالت/ارزش: یکی از دستاوردهای این پژوهش، توانایی مدل پیشنهادی در ارزیابی همزمان متغیرهای بازاریابی داخلی، دلبستگی شغلی، تعهد عاطفی و مشتری گرایی است که تاکنون در یک مدل با هم گنجانده نشده‌اند. همچنین نهاد کتابخانه­های عمومی بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ خود باید برخوردار از نیروی انسانی متعهد باشد و این تحقیق در این جهت می­تواند کمک کننده باشد.

واژه‌های کلیدی: بازاریابی داخلی، رفتار مشتری‌گرایی، دلبستگی شغلی، تعهد عاطفی، مدل‌یابی معادلات ساختاری، کتابخانه‌های عمومی استان کرمان
متن کامل [PDF 442 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberi M, Soltani njad N, Rashid A A, Mazlom J. The mediating role of job attachment and affective commitment in the relationship between internal marketing and customer-oriented behavior of public librarians in Kerman province. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 28
URL: http://publij.ir/article-1-1822-fa.html
صابری محمد، سلطانی نژاد نیما، رشید علی اصغر، مظلوم جلال. نقش میانجی دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی در رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار مشتری گرایی کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 28 ()

URL: http://publij.ir/article-1-1822-fa.html

برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 821 queries by yektaweb 3571