[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
دوره 24 شماره 1 صفحات 81-102 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی در رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار مشتری محور کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمان
محمدکریم صابری، نیما سلطانی نژاد، علی اصغر رشید* ، جلال مظلوم
پردیس فارابی دانشگاه تهران ، rashid@ut.ac.ir
چکیده:   (937 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌محور با میانجی‌گری دلبستگی‌شغلی و تعهد عاطفی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان طراحی و اجرا گردید.
روش: در این پژوهش پیمایشی، از روش آماری همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعۀ مورد بررسی کل کتابداران استان کرمان بود. نمونۀ مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 135 مشارکتکننده برآورد شد که به شیوۀ خوشه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامۀ استاندارد بازاریابی داخلی، رفتار مشتری‌محور، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی استفاده گردید. داده‌های بهدست آمده به روش معادله‌یابی ساختاری با کمک نرمافزارهای AMOS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های به دست آمده نشان داد که اولاً مدل از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌محور تأثیر معناداری دارد و بر دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز تأثیر دارد. دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز بر رفتار مشتری محور تأثیر معناداری دارد و در نهایت دلبستگی شغلی بر تعهد عاطفی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر نشان دادن این نکته است که با برآوردهشدن نیازهای کارکنان در سازمان (بازاریابی داخلی)، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی، کتابداران مشتریمحور میشوند و ارتباط بهتر و مؤثرتری با مراجعان برقرار میکنند.
واژه‌های کلیدی: بازاریابی داخلی، رفتارمشتری‌محور، دلبستگی شغلی، تعهدعاطفی، مدل‌یابیمعادلاتساختاری، کتابخانه‌های عمومی، کرمان.
متن کامل [PDF 787 kb]   (1035 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberi M, Soltani njad N, Rashid A A, Mazlom J. The role of job attachment and emotional commitment as a mediator between internal marketing and customer-oriented behavior of librarians in public libraries. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (1) :81-102
URL: http://publij.ir/article-1-1822-fa.html

صابری محمدکریم، سلطانی نژاد نیما، رشید علی اصغر، مظلوم جلال. نقش میانجی دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی در رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار مشتری محور کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (1) :81-102

URL: http://publij.ir/article-1-1822-fa.html



دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3764