دوره 24، شماره 3 - ( 9-1397 )                   دوره 24 شماره 3 صفحات 478-461 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، mahnaz.karimzadeh@ymail.com
چکیده:   (4679 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی کارهای تبلیغاتی دربارۀ طرح‌های کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی استان زنجان است.
روش پژوهش: نمونۀ آماری پژوهش شامل 333 مراجعه‌کننده به کتابخانه‌های عمومی استان زنجان است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامۀ طراحی‌شده بر اساس مدل آیدا است. برای پاسخگویی به پرسش‌های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش میان اَبعاد جلب‌ توجه، ایجاد علاقه، ایجاد تمایل و عمل انتخاب در مدل آیدا و تبلیغات طرح ملی نشست کتاب‌خوان رابطۀ مثبت و معنادار مشاهده شد. بر اساس آزمون‌های اجرا شده، تبلیغات در بُعد ایجاد علاقه نسبت به دیگر اَبعاد ضعیف‌تر بود و بنابراین برای اثربخشی تبلیغات و معرفی هرچه بهتر طرح این بُعد باید بیشتر تقویت شود. علاوه بر این، میزان اثربخشی در دو بُعد جلب ‌توجه و ایجاد تمایل یکسان، و میزان اثربخشی تبلیغات در بُعد تغییر رفتار بیشتر از اَبعاد دیگر بود. اولویت برگزاری طرح‌های کتاب‌خوانی بر اساس نظر مراجعه‌کنندگان بدین صورت بود: طرح ملی نشست کتاب‌خوان در رتبۀ اول، طرح جشنواره‌های کتاب‌خوانی در رتبۀ دوم، طرح پویش کتاب‌خوان مجازی در رتبۀ سوم، طرح کتاب‌خوان ماه رتبۀ چهارم و طرح کتاب‌خوان تخصصی در رتبۀ پنجم. میتوان در مجموع همۀ اَبعاد مدل ارزیابی تبلیغات در مدل آیدا دربارۀ طرح ملی نشست کتاب‌خوان حد مقبولی را نشان داده که ناشی از اثر تبلیغات است. از دیدگاه مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی استان زنجان طرح ملی نشست کتاب‌خوان مفید و متناسب با نیازهای اطلاعاتی مخاطبان است.
ارزش/اصالت: پژوهش‌های پیشین کمتر به بررسی اثربخشی تبلیغات در حوزۀ کتابخانه و کتابداری پرداخته‌اند و این پژوهش اثربخشی تبلیغات طرح‌های کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر جذب مخاطب را از دیدگاه اعضای کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نشان داده است.


 
متن کامل [PDF 547 kb]   (1353 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: 1396/2/19 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.