[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی اکوسیبرنتیکی به آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران
احسان گرایی*
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، ehsan.geraei@gmail.com
چکیده:   (335 مشاهده)

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی نظری برای برنامه‌ریزی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران است. به‌ همین منظور ضمن پرداختن به مفاهیمی از نظریه‌های اکولوژی و سیبرنتیک و پیوند آن‌ها با یکدیگر، رویکرد جدیدی تحت عنوان «اکوسیبرنتیک» را معرفی و تشریح می‌کند.

روش: این پژوهش به روش سندی انجام شده است. مرور مفاهیم سیبرنتیک و اکولوژی و مطالعات انجام شده دربارۀ آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای گردآوری اطلاعات موردنیاز به‌کار گرفته شده است.

یافته‌ها: رویکرد اکوسیبرنتیکی به آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، همانند اکوسیستم‌های زیستی، همزمان به دو عامل اصلی محیط و ارکان آموزش رشته توجه دارد. رویکرد اکوسیبرنتیکی به مطالعۀ روابط تعاملی میان ارکان آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی و محیط پیرامونی آن می‌پردازد و آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی را تابعی از تعامل میان ارکان آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی و محیط پیرامون آن بعلاوه سیستم‌های دریافت‌کنندۀ بازخورد و پیش‌خورد می‌داند(Future of KIS= F(KIS Education ×E)+ Feedback+ Feed-Froward).

ارزش/اصالت: این پژوهش برای نخستین با رویکردی اکوسیبرنتیکی به تحلیل برنامه‌ریزی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران پرداخته و به عنوان رویکردی جدید می‌تواند به سیاست‌گذاران در تدوین برنامه‌ای آینده‌نگر برای آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران کمک کند.

واژه‌های کلیدی: آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، رویکرد اکوسیبرنتیکی، ایران.
متن کامل [PDF 318 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Geraei E. Eco-Cybernetics Approach to Knowledge and Information Science Education in Iran. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 28
URL: http://publij.ir/article-1-1807-fa.html

گرایی احسان. رویکردی اکوسیبرنتیکی به آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 28 ()

URL: http://publij.ir/article-1-1807-fa.html



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3638