[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
دوره 24 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل ترکیبی به منظور پیش‌بینی نوع نیاز مشتری در فروش اینترنتی کتاب (مطالعه موردی: فروشگاه اینترنتی آدینه‌بوک)
عظیمه مظفری* ، زهیر حیاتی، افسانه مظفری
دانشگاه علم و صنعت ایران، ، azime.mozafari@yahoo.com
چکیده:   (802 مشاهده)

هدف: در این پژوهش یک روش پیشنهادی به منظور پیش‌بینی نوع نیازهای مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی کتاب با استفاده از روش‌های داده‌کاوی بر مبنای مدل کانو ارائه شده است.

روش: ابتدا سه گروه از نیازها و عوامل موثر بر رضایت مشتریان فروشگاه اینترنتی آدینه‌بوک طبق نظر کارشناسان این حوزه استخراج شده و پرسشنامه کانو بر مبنای این شاخص‌ها طراحی گردید. پس از پیش‌پردازش داده‌های پرسشنامه‌ای، نوع نیاز هر یک از مشتریان طبق مدل کانو تعیین شد. پس از آن مشتریان بر اساس نوع نیازها و ویژگی‌های جمعیت شناختی خوشه‌بندی شدند. خوشه‌بندی با استفاده از الگوریتم کا-میانگین انجام شد و تعداد خوشه اولیه به کمک شبکه عصبی خودسازمان‌ده تعیین شد. سپس فراوانی نیازهای مشتریان در هر خوشه اولویت‌بندی شد و خوشه‌ها بر این اساس رده‌بندی شدند. در گام بعد، با استفاده از تکنیک درخت تصمیم به پیش‌بینی نیازهای مشتریان آتی پرداخته شد. طبق نتایج درخت تصمیم از بین متغیرهای جمعیت‌شناختی به ترتیب تحصیلات، سن، جنسیت و وضعیت تاهل بیشترین تاثیر را در تعیین نوع نیازهای مشتریان دارند.

اصالت/ارزش: با در نظر گرفتن صحت درخت تصمیم که در حد مناسبی است، نتایج پژوهش نشان می‌دهد که روش پیشنهادی به منظور پیش‌بینی نوع نیازهای مشتریان جدید از دقت مطلوبی برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: رضایت مشتری، فروشگاه اینترنتی، مدل کانو، داده‌کاوی، درخت تصمیم، آدینه بوک
متن کامل [PDF 383 kb]   (779 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت نشر، كالاي اطلاعات، اقتصاد اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Combination Model to Predict Customer Needs in Online Book Sales. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (3)
URL: http://publij.ir/article-1-1800-fa.html

مظفری عظیمه، حیاتی زهیر، مظفری افسانه. ارائه مدل ترکیبی به منظور پیش‌بینی نوع نیاز مشتری در فروش اینترنتی کتاب (مطالعه موردی: فروشگاه اینترنتی آدینه‌بوک). تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (3)

URL: http://publij.ir/article-1-1800-fa.html



دوره 24، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3790