دوره 22، شماره 4 - ( تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي، زمستان 1395 )                   دوره 22 شماره 4 صفحات 517-537 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fadaie G. Variety and Difference as a Foundation of Episteme. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 22 (4) :517-537
URL: http://publij.ir/article-1-1775-fa.html
فدائی غلامرضا. اختلاف و گونه گونگی مبنای معرفت (جنسیت و قومیت،‌معرفت- اخلاق). تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1395; 22 (4) :517-537

URL: http://publij.ir/article-1-1775-fa.html


دانشگاه تهران ، ghfadaie@ut.ac.ir
چکیده:   (1217 مشاهده)
هدف: هدف این مقاله تبیین مبانی معرفت از دیدگاه قرآن با توجه به ویژگی‌های مورد نظر در دو دیدگاه مدرن و پست‌مدرن است.
روش: این پژوهش به روش سندی انجام شده و رهیافتی انتقادی در بررسی متون اتخاذ کرده است.
یافته‌ها: با توجه به چالش‌های اثبات‌گرایی از جمله تجربه­گرایی صِرف، عدم توجه به جنسیت، نادیده گرفتن مباحث فرهنگی و تاریخی و عدم توجه به اخلاق و ارزش‌های آن و نقش پژوهشگر، آموزه‌های روشن قرآن برای کشف و تبیین واقعیت و حقیقت برای رسیدن به معرفت بسیار روشنگر است. این مقاله مدعی است که خدا که خود به بشر دستور کسب معرفت و درک حقیقت داده، راه و روش آن را هم بیان فرموده است.
اصالت/ارزش: اصالت این مقاله در اتخاذ رهیافت‌های روشی در تحقیق از قرآن است. با توجه به این رهیافت، آنچه از مشاهدات دریافت می‌شود مربوط به عالم ثبوت است که پیش‌فرض هر تحقیقی است و نیاز به اثبات ندارد. همچنین، تفاوت‌ها و گونه‌گونی‌هایی که خداوند در طبیعت و بین اقوام و افراد و قرار داده است، مبنای شناخت بوده و بدون آن کسب معرفت ناممکن است.
 
متن کامل [PDF 1076 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات نظری در كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb