[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
دوره 24 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی محیط «با» ی (Ba) خلق دانش در مراکز پژوهشی اسلامی
عبدالحسین فرج پهلو، فریده عصاره، رضا کریمی*
، karimirez@gmail.com
چکیده:   (2670 مشاهده)

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدلی در جهت ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی، بر اساس چرخه‌های خلق دانش تریپل هلیکس و آی سیستم و تأثیر ویژگی‌های شخصیتی، محیط پژوهش و توانمندی‌های پژوهشگران و اعضاء هیئت‌علمی بر عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی انجام‌شده است.

روش: پژوهش حاضر از بعد هدف، کاربردی است و ازنظر گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی و به‌طور مشخص مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است. بر اساس متغیرهای مورد بررسی به ترتیب سی سؤال برای محیط پژوهش، هفت سؤال برای توانمندی‌های پژوهشگران و اعضاء هیئت‌علمی و پنج سؤال برای ویژگی‌های شخصیتی در نظر گرفته شد. ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی اسلامی بر اساس فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران وزن دهی شد. جامعه آماری این پژوهش، پژوهشگران و اعضاء هیئت‌علمی مراکز پژوهشی اسلامی به تعداد  2328 نفر است که طبق فرمول کرجسی مورگان تعداد 330 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه انتخاب شد.

یافته‌ها: نتایج اندازه‌گیری ارزیابی محیط پژوهش نشان داد، نه(9) بعد: زیرساخت هوش، کنشگران هوش، اطلاعات هوش، زیرساخت مداخله، کنشگران مداخله، اطلاعات مداخله، زیرساخت خلاقیت، کنشگران خلاقیت و اطلاعات خلاقیت، سازه‌های اثرگذار بر ارزیابی محیط پژوهش هستند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که  تمامی سازه‌های بکار رفته در مدل برای توانمندی‌های  پژوهشگران و اعضاء هیئت‌علمی و ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد پژوهشی آنان معنادار است. درنهایت، نتایج تحقیق در بخش مدل ساختاری نشان داد محیط پژوهش، توانمندی‌های پژوهشگران و اعضاء هیئت‌علمی و ویژگی‌های شخصیتی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر عملکرد پژوهشی پژوهشگران و اعضاء هیئت‌علمی مراکز پژوهشی اسلامی دارد.

اصالت/ارزش: تحقیق حاضر یک تحقیق در سطح مراکز پژوهشی اسلامی است با توجه به نتایج این مطالعه، می‌توان شکاف بین وضعیت موجود محیط‌های پژوهشی و وضعیت مطلوب در چارچوب مدل تریپل هلیکس و آی سیستم را سنجش و تحلیل نمود و از یافته‌های آن برای ارتقاء عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی استفاده کرد.


 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی محیط بای خلق دانش، توانمندی‌های پژوهشگران و اعضاء هیئت‌علمی، ویژگی‌های شخصیتی، عملکرد پژوهشی، مراکز پژوهشی اسلامی
متن کامل [PDF 581 kb]   (335 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و دانش
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farajpahlou A, osareh F, karimi R. Modeling Evaluation knowledge – creation BA environment in Iranian Islamic research centers.. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (3)
URL: http://publij.ir/article-1-1746-fa.html

فرج پهلو عبدالحسین، عصاره فریده، کریمی رضا. مدل یابی محیط «با» ی (Ba) خلق دانش در مراکز پژوهشی اسلامی . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (3)

URL: http://publij.ir/article-1-1746-fa.html



دوره 24، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3790