[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری آن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
لیلی سیفی، راضیه کاظمی، علی عسگری*
استادیار دانشگاه بیرجند ، Ali.asgari@birjand.ac.ir
چکیده:   (552 مشاهده)

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری آن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفته است.

روش: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش توصیفی – همبستگی به روش ساخت ابزار است. جامعه آماری، شامل کلیه‌ی کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی مراکز استان‌های تهران، شیراز، اصفهان، بیرجند و کرمانشاه که شامل 385 نفر بودند و از این تعداد طبق جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به شیوه خوشه‌ای چند مرحله‌ای انجام شد. روایی ابزار به شیوه روایی محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار (89/0) و روش دونیم کردن صورت گرفت، که برای گویه‌های فرد 82/0 و برای گویه‌های زوج 78/0 به دست آمد، که این نتایج نشان از پایایی مناسب این ابزار است.

یافته‌ها و نتایج: بر اساس یافته های پژوهش حاضر، شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه نهاد کتابخانه‌های  عمومی عبارتند از : شور و شوق سازمانی، همکاری و ارتباطات برون سازمانی، آموزش مستمر و حمایت از توسعه، انسجام و نگرش سیستمی، سیاست‌گزاری و برنامه‌ریزی برای فرصت تغییر و خدمات و بازاریابی کتابخانه. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی روایی و پایایی مناسب ابزار را تائید کرد. در نهایت با توجه به ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب ابزار فرهنگ سازمانی کارآفرینانه نهاد کتابخانه‌های عمومی، می‌توان از این ابزار به‌عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های مرتبط استفاده کرد.

اصالت / ارزش: این پژوهش اولین پژوهشی است که  در سطح کشور به شناسایی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری آن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می پردازد.

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، نهاد کتابخانه‌های عمومی، اعتباریابی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، ایران
متن کامل [PDF 554 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ساير
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identification of entrepreneurial organizational culture indicators and construction and validation of its measurement tool in foundation of public libraries of Iran. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 28
URL: http://publij.ir/article-1-1745-fa.html

سیفی لیلی، کاظمی راضیه، عسگری علی. شناسایی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری آن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 28 ()

URL: http://publij.ir/article-1-1745-fa.html



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3705