[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 2 - ( 8-1397 ) ::
دوره 24 شماره 2 صفحات 235-263 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری آن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
راضیه کاظمی، لیلی سیفی* ، علی عسگری
دانشگاه بیرجند ، leili.seifi@birjand.ac.ir
چکیده:   (1020 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری آن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفته است.
روش: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری 385 نفر از کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی مراکز استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان جنوبی و کرمانشاه بود که از این تعداد طبق جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به شیوۀ خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. روایی ابزار بهشیوۀ تحلیل روایی محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر شاخص و کل ابزار بررسی شد. مقدار پایایی 89/0 به دست آمد که نشاندهندۀ پایایی مناسب ابزار بود.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، بارهای عاملی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانۀ نهاد کتابخانه‌های عمومی عبارت‌اند از: شور و شوق سازمانی (46/0)، همکاری و ارتباطات برونسازمانی (70/0)، آموزش مستمر و حمایت از توسعه (62/0)، انسجام و نگرش سیستمی (52/0)، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای فرصت تغییر (72/0) و خدمات و بازاریابی کتابخانه (68/0). نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی و پایایی ابزار را تأیید کرد.
اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در معرفی شاخصهای فرهنگ سازمانی کارآفرینانه از دیدگاه کاربران و ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش آن در نهاد کتابخانههای عمومی کشور است.
 
واژه‌های کلیدی: فرهنگ سازمانی، کارآفرینی سازمانی، کتابخانه‌های عمومی، اعتباریابی، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی.
متن کامل [PDF 1077 kb]   (392 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ساير
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identification of Entrepreneurial Organizational Culture Indicators and Construction and Validation of its Measurement Tool in Iran Public Libraries Foundation. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (2) :235-263
URL: http://publij.ir/article-1-1745-fa.html

کاظمی راضیه، سیفی لیلی، عسگری علی. شناسایی شاخص‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری آن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (2) :235-263

URL: http://publij.ir/article-1-1745-fa.html



دوره 24، شماره 2 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3790