دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 )                   دوره 24 شماره 1 صفحات 124-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام نور ، khasseh@gmail.com
چکیده:   (4080 مشاهده)
هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ، می­توان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاه­های تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، با روش طیفسنجی سال انتشار مآخذ، مهم­ترین آثار تاریخی در حوزه خدمات مرجع مشخص شده است.
روش: با استفاده از روش­های رایج در حوزۀ علمسنجی و برای بررسی منابع تاریخی حوزه خدمات مرجع، داده­های اولیۀ این پژوهش از پایگاه استنادی اسکاپوس استخراج گشته­اند. استفاده از یک راهبرد جستجوی جامع، منجر به بازیابی تعداد 5007 رکورد گردید. سپس داده­های اصلاح شده با استفاده از نرمافزارهای RPYS.EXE و RPYSi/o که مختص طیفسنجی سال انتشار مآخذ است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: توزیع تعداد مآخذ موجود در رکوردهای حوزۀ خدمات مرجع بر اساس سال انتشار آنها نشان می­دهد که این حوزه در قرن نوزدهم شاهد جهش مهم در سال 1876 مربوط به اثر ساموئل گرین تحت عنوان «روابط فردی بین کتابداران و خوانندگان» بوده است. این حوزه در قرن بیستم شاهد سه جهش بوده است که به ترتیب در سال­های 1964 برای اثر «سنجش و ارزیابی خدمات مرجع» تألیف روتشتاین، 1982 برای کتاب «مقدمه­ای بر کار مرجع» اثر ویلیام کتس، و 1986 اثر «اضطراب کتابخانهای» تألیف ملون روی داده است.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن آثار مهم حوزۀ خدمات مرجع است که از قرن نوزده به این سو بیشترین استنادات را به خود جلب کردهاند.
 
متن کامل [PDF 745 kb]   (1188 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1395/7/5 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.