دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 )                   دوره 24 شماره 1 صفحات 103-124 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Chelak A, Khasseh A A, Soheili F. Exploring the evolution of reference services literature using Reference Publication Year Spectroscopy (RPYS) . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (1) :103-124
URL: http://publij.ir/article-1-1707-fa.html
موسوی چلک افشین، خاصه علی اکبر، سهیلی فرامرز. مطالعۀ سیر تکاملی حوزۀ «خدمات و منابع مرجع» با استفاده از طیف‎سنجی سال انتشار مآخذ. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (1) :103-124

URL: http://publij.ir/article-1-1707-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام نور ، khasseh@gmail.com
چکیده:   (863 مشاهده)
هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ، می­توان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاه­های تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، با روش طیفسنجی سال انتشار مآخذ، مهم­ترین آثار تاریخی در حوزه خدمات مرجع مشخص شده است.
روش: با استفاده از روش­های رایج در حوزۀ علمسنجی و برای بررسی منابع تاریخی حوزه خدمات مرجع، داده­های اولیۀ این پژوهش از پایگاه استنادی اسکاپوس استخراج گشته­اند. استفاده از یک راهبرد جستجوی جامع، منجر به بازیابی تعداد 5007 رکورد گردید. سپس داده­های اصلاح شده با استفاده از نرمافزارهای RPYS.EXE و RPYSi/o که مختص طیفسنجی سال انتشار مآخذ است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: توزیع تعداد مآخذ موجود در رکوردهای حوزۀ خدمات مرجع بر اساس سال انتشار آنها نشان می­دهد که این حوزه در قرن نوزدهم شاهد جهش مهم در سال 1876 مربوط به اثر ساموئل گرین تحت عنوان «روابط فردی بین کتابداران و خوانندگان» بوده است. این حوزه در قرن بیستم شاهد سه جهش بوده است که به ترتیب در سال­های 1964 برای اثر «سنجش و ارزیابی خدمات مرجع» تألیف روتشتاین، 1982 برای کتاب «مقدمه­ای بر کار مرجع» اثر ویلیام کتس، و 1986 اثر «اضطراب کتابخانهای» تألیف ملون روی داده است.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن آثار مهم حوزۀ خدمات مرجع است که از قرن نوزده به این سو بیشترین استنادات را به خود جلب کردهاند.
 
متن کامل [PDF 745 kb]   (242 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: منابع و خدمات مرجع
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb