دانشگاه تهران ، mehdi.lis89@gmail.com
چکیده: (5973 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ توان مدیریتی مدیران کتابخانههای دانشگاهی و عمومی شهر تهران بر اساس رشتۀ تحصیلی است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوۀ گردآوری و تحلیل دادهها از نوع پیمایشی است. جامعۀ پژوهش شامل همۀ کارمندان شاغل در کتابخانههای عمومی شهر تهران (وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران) و کتابخانههای دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهر تهران به تعداد 780 نفر بود که 256 نفر (100 نفر کتابدار عمومی و 156 نفر کتابدار دانشگاهی) بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامۀ محققساخته که بر اساس پرسشنامه امیری (1385) تهیه شده بود گردآوری شد و پایایی و روایی آن بررسی و تأیید گردید. در نهایت 196 پرسشنامۀ تکمیلشده دریافت گردید و از نرمافزار اس.پی.اس.اس برای تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که از نظر کتابداران، بین مهارتهای عمومی مدیریت در مدیران کتابدار و غیرکتابدار تفاوت معناداری وجود دارد و مدیران دارای تخصص کتابداری و اطلاعرسانی از نظر کتابداران عملکرد بهتری نسبت به مدیران فاقد تخصص کتابداری و اطلاعرسانی داشتهاند. همچنین بین توان مدیریتی مدیران کتابخانهها بر اساس جنسیت و نوع کتابخانه نیز تفاوت معناداری وجود داشت و از نظر کتابداران، مدیران زن نسبت به مدیران مرد و مدیران کتابخانههای عمومی نسبت به مدیران کتابخانههای دانشگاهی عملکرد بهتری داشتهاند.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن عملکرد بهتر کتابداران متخصص کتابداری و اطلاعرسانی نسبت به کتابداران متخصص در رشتههای دیگر از نظر کتابداران است.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1395/5/18 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28