دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 )                   دوره 24 شماره 1 صفحات 167-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، jahanshahys@yahoo.com
چکیده:   (8800 مشاهده)
هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران کتابخانه‌های عمومی شهرستان تنکابن است تا با مشخص شدن میزان استفاده از این شبکه‌ها، خدمات متناسب با ویژگی‌های مربوط به هر شبکه به کاربران ارائه شود.
روش: پژوهش کاربردی و توصیفی است و به روش پیمایشی انجام گردید. جامعۀ آماری پژوهش عبارتند ازکاربران کتابخانه‌های عمومی شهرستان تنکابن که تعداد 234 نفر براساس نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده‌هااز آزمون‌های آماری کولموگروف اسمیرنوف،فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
یافته‌ها:یافته­ های پژوهش بیانگر آن است که از لحاظ اولویت میزان استفاده کاربران از انواع شبکه‌­های اجتماعی،به‌طور کلی گروه سایت­‌های شبکه‌­های اجتماعی با میانگین (57/6) بیشترین و گروه ابزارهای کتاب وکتاب‌خوانی با میانگین (24/5) کمترین میزان استفاده در بین کاربران را به خود اختصاص داده‌­اند. همچنین از لحاظ استفادۀ هرگروه از شبکه‌های اجتماعی، در بین گروه سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک با میانگین 68/2؛ از بین گروه ابزارهای تلفیقی وب– موبایل، تلگرام با میانگین 88/3؛ درمیان گروه ابزارهای چندرسانه‌­ای، اسکایپ با میانگین 32/2 و از میان گروه ابزارهای کتاب و کتاب‌خوانی، شبکۀ کتاب‌خوانان حرفه‌ای با میانگین 45/2، بیشترین استفاده را به‌خود اختصاص دادند.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در آگاه­‌سازی کتابداران کتابخانه­‌های عمومی نسبت به بهره­‌گیری از انواع ابزارهای­ شبکه­‌‍‌های اجتماعی بوده و مبین این نکته است که هرگروه از شبکه­‌های اجتماعی در تسریع ارائه خدمات به کاربران، عملکردهای متنوعی دارند.
 

 
متن کامل [PDF 538 kb]   (1813 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1395/1/15 | پذیرش: 1396/9/28 | انتشار: 1396/9/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.