:: دوره 23، شماره 1 - ( پياپي 88، بهار 1396 ) ::
دوره 23 شماره 1 صفحات 31-48 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سبک‌های فرزندپروری و گرایش به مطالعه در نوجوانان (مطالعه موردی: دبیرستان‎های تهران)
زهرا سعیدی، نجلا حریری، زهرا اباذری
دانشیار دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران ، abazari391@yahoo.com
چکیده:   (297 مشاهده)

هدف: هدف اصلی پژوهش تعیین رابطۀ سبک‌های فرزندپروری والدین و گرایش به مطالعه در نوجوانان دبیرستان‌های شهر تهران است.روش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است. جامعۀ پژوهش دانش‌آموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای در سه مرحله استفاده شد و در مرحلۀ آخر نمونه‌گیری، 200 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر و والدین آنها به پرسشنامه‌های میزان گرایش به مطالعه و سبک‌های فرزندپروری بامریند شامل سه بخش سبک سهل‌گیرانه، مقتدرانه، و مستبدانه پاسخ دادند.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که سبک‌های فرزندپروری و روش‌های تربیتی والدین در گرایش به مطالعه در نوجوانان نقش دارند و رابطۀ معنی‌داری بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و گرایش به مطالعه وجود دارد. همچنین رابطۀ مثبت معنی‌داری بین تحصیلات عالی والدین و سطح اقتصادی آنها با سبک فرزندپروری مقتدرانه مشاهده شد. اصالت/ارزش: از آنجایی‌ که خانواده و الگوی تربیتی آن نقش مهمی در شکل‌گیری عادات و رفتارهای فرزندان دارد، به نظر می‌رسد تحول در شیوه‌های فرزندپروری بتواند به‌عنوان یکی از عوامل افزایش سرانۀ مطالعه مطرح شود.

واژه‌های کلیدی: گرایش به مطالعه، سبک‎های فرزندپروری، دبیرستان‌های تهران، خواندن
متن کامل [PDF 768 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۴



XML   English Abstract   Print


دوره 23، شماره 1 - ( پياپي 88، بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها