[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی کتابشناختی به مسائل و موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران
غلامرضا حیدری، مرتضی کوکبی، احسان گرایی*
استادیار دانشگاه لرستان ، ehsan.geraei@gmail.com
چکیده:   (484 مشاهده)

چکیده

هدف: آموزش علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی در ایران همواره در کانون توجه پژوهشگران این حوزه قرار داشته است. از این‌رو، مطالعۀ حاضر با هدف ارائۀ تصویری از موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران انجام شده است.

روش: این مطالعه با استفاده از روش‌های مرور سیستماتیک، تحلیل محتوا و تحلیل همایندی واژگان انجام شده است. در مجموع 194 مقاله بازیابی و مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: مقالات تحلیل شده در هفده مقولۀ موضوعی تحت عناوین آسیب‌شناسی، جستجوی الگویی برای آموزش، جستجوی نظریه‌ای برای برنامه‌ریزی آموزش، محتوای برنامه‌های درسی، تاریخچۀ آموزش، نام‌گذاری رشته و مشاغل آن، دانشکدۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تخصص‌گرایی، آینده‌اندیشی، نگرش نسبت به رشته، اشتغال و بازار کار، آموزش ضمن خدمت و نیازهای آموزشی کتابداران، ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی، آموزش از راه دور، فن‌آوری اطلاعات و آموزش رشته، منابع درسی و دیگر موضوعات مرتبط با آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی طبقه‌بندی شدند.

اصالت/ ارزش: پویایی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مستلزم توجه همزمان به نیروهای پیشران کلیدی درونی و بیرونی است. یافته‌های این پژوهش بیان‌‌گر کم‌توجهی پژوهشگران به نیروهای پیشران کلیدی بیرونی اثرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. هم‌چنین، تاکنون تصویری از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی دربارۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران ارائه نشده است.

کلیدواژه‌ها: آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، رویکرد کتاب‌شناختی، تحلیل محتوا، ایران.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، رویکرد کتاب‌شناختی، تحلیل محتوا، ایران.
متن کامل [PDF 584 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari G, Kokabi M, geraei E. A Bibliographic Approach to fundamental issues of Knowledge and Information Science education in Iran. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 28
URL: http://publij.ir/article-1-1483-fa.html

حیدری غلامرضا، کوکبی مرتضی، گرایی احسان. رویکردی کتابشناختی به مسائل و موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 28 ()

URL: http://publij.ir/article-1-1483-fa.html



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3705