دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 )                   دوره 24 شماره 1 صفحات 80-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

geraei E. A Bibliographic Approach to Fundamental Issues of Knowledge and Information Science (KIS) Education in Iran. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (1) :51-80
URL: http://publij.ir/article-1-1483-fa.html
گرایی احسان، حیدری غلامرضا، کوکبی مرتضی. رویکردی کتابشناختی به مسائل و موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1397; 24 (1) :51-80

URL: http://publij.ir/article-1-1483-fa.html


دانشگاه لرستان ، ehsan.geraei@gmail.com
چکیده:   (3875 مشاهده)
هدف: آموزش علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی در ایران همواره در کانون توجه پژوهشگران این حوزه قرار داشته است. از این رو، مطالعۀ حاضر با هدف ارائه تصویری از موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران انجام شده است.
روش: این مطالعه با استفاده از روش‌های مرور سیستماتیک و تحلیل محتوا انجام شده است. در مجموع 194 مقاله بازیابی و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مقالات تحلیل شده در هفده مقولۀ موضوعی تحت عناوین آسیب‌شناسی، الگویی برای آموزش، نظریه‌ای برای برنامه‌ریزی آموزش، برنامه‌های درسی، تاریخچۀ آموزش، نام‌گذاری رشته و مشاغل آن، دانشکدۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تخصص‌گرایی، آینده‌پژوهی، نگرش به رشته، اشتغال و بازار کار، آموزش ضمن خدمت و نیازهای آموزشی کتابداران، ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی، آموزش از راه دور، فناوری اطلاعات و آموزش رشته، منابع درسی و دیگر موضوعات مرتبط با آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی طبقه‌بندی شدند.
اصالت/ارزش: پویایی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مستلزم توجه همزمان به نیروهای پیشران کلیدی درونی و بیرونی است. یافته‌های این پژوهش بیان‌‌گر کم‌توجهی پژوهشگران به نیروهای پیشران کلیدی بیرونی اثرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. همچنین، تاکنون تصویری از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی دربارۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران ارائه نشده است.

 
متن کامل [PDF 602 kb]   (1145 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1394/8/30 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb