:: دوره 23، شماره 1 - ( پياپي 88، بهار 1396 ) ::
دوره 23 شماره 1 صفحات 89-110 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه‎های پیاده‌سازی کتاب‎درمانی در کتابخانه‎های عمومی کشور از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش‎‌شناسی و روان‌شناسی و ارائه الگوی پیشنهادی
سهیلا خوئینی، علیرضا نوروزی ، فاطمه فهیم‎نیا
استادیار استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران، ایران ، noruzi@ut.ac.ir
چکیده:   (208 مشاهده)

 

هدف: پژوهش حاضر درصدد شناسایی مؤلفههای پیاده‏سازی کتاب‏درمانی در کتابخانه‏های عمومی از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی و ارائه الگوی پیشنهادی است.روش: در پژوهش حاضر از روش پیمایشی استفاده شده است. در ابتدا به منظور شناسایی مؤلفه‌های پیاده‏سازی کتاب‏درمانی در کتابخانه‏های عمومی کشور از مطالعه اکتشافی و مرور متون بهره گرفته شد و سپس با توجه به آن، پرسشنامه محقق‌ساخته‏ (مبتنی بر وب) طراحی شد و این پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش که متشکل از 61 نفر از متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رشته روان‌شناسی بودند، توزیع شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس. استفاده گردید.یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که مخاطبان این طرح بر خلاف انتظار «افراد عادی و طبیعی» هستند و «نهادکتابخانه‌های عمومی کشور» مهمترین سازمان دخیل در این حوزه است. مهمترین امکان مورد نیاز «نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص» بود و مهمترین روش پیاده‏سازی، «کتاب‏درمانی خلاق» دانسته شد و مهمترین وظیفه نهاد کتابخانههای عمومی «تهیه کتاب‏های توصیهشده برای کتابخانه‏های عمومی» تلقی گردید. مهمترین وظیفه سایر سازمانهای دخیل «تدوین و ارائه فهرست کتاب‏های پیشنهادی به نهادکتابخانه‏های عمومی کشور» و مهمترین وظیفه مشترک تمام سازمان‌های دخیل «ارزیابی و برطرف کردن موانع و کاستی‏ها در طول اجرای کتاب‏درمانی» عنوان شد. موارد مذکور مهمترین مؤلفههای پیاده‏سازی کتاب‏درمانی در کتابخانه‏های عمومی کشور شناسایی بودند که در انتها الگوی پیشنهادی بر اساس آنها ارائه شده است.اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در ارائه مؤلفه‌های اصلی پیاده‌سازی و اجرای کتاب‌درمانی در کتابخانه‌های عمومی کشور است. تمرکز بر مؤلفه‌های فوق، بر اساس پیشنهاد این پژوهش، می‌تواند موفقیت این برنامه‌ها را تسهیل کند.

واژه‌های کلیدی: پیاده‌سازی، کتاب‌درمانی، کتابخانه‌‌های عمومی
متن کامل [PDF 1146 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۰



XML   English Abstract   Print


دوره 23، شماره 1 - ( پياپي 88، بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها