:: دوره 23، شماره 1 - ( پياپي 88، بهار 1396 ) ::
دوره 23 شماره 1 صفحات 71-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اهواز درباره ضرورت وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی و کتابدار متخصص
زاهد بیگدلی، لیلا ذوالفقاری اصل
کارشناسی ارشد کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابدار کتابخانه عمومی آیت‎ا.. موسوی خویی، خوی، ایران ، leilazolfaghariasl@yahoo.com
چکیده:   (185 مشاهده)

هدف: هدف مقاله حاضر، مقایسۀ دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اهواز دربارۀ ضرورت وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی و کتابدار متخصص، هدف اصلی این پژوهش است.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعۀ آماری آن، تمامی دبیران و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اهواز در سال تحصیلی 921391 را شامل می‌شود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود و برای تحلیل داده‌ها از آزمون تی و تحلیل واریانس استفاده شد. در این پژوهش دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان اهواز دربارۀ مؤلفه‌‌های ضرورت وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی، ضرورت وجود کتابدار متخصص در کتابخانه‌های آموزشگاهی، میزان ارتباط برنامه‌های درسی دانش‌آموزان با کتابخانه و خدمات آن جهت ایجاد انگیزه استفاده از منابع و خدمات کتابخانۀ‌ مدرسه و میزان توانایی«کتاب‌یاران» در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی دبیران و دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که  دبیران و دانش‌آموزان وجود کتابخانه و کتابدار متخصص در مدرسه را لازم می‌دانند. دبیران توانایی کتاب‌یاران را در حد متوسط و دانش‌آموزان در حد نامطلوب ارزیابی کردند. بین دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان در مؤلفه‌های ضرورت وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی، ارتباط برنامه‌های درسی دانش‌آموزان با منابع کتابخانه جهت ایجاد انگیزه برای استفاده کتابخانۀ مدرسه و میزان توانایی کتاب‌یاران در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی آن‌ها تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه در همه موارد فوق، نظرات معلمان میانگین بالاتری داشت که از نظر آماری نیز معنی‌دار بود.اصالت/ ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان‌دادن اَبعاد اهمیت کتابخانه‌های آموزشگاهی و تصور دبیران در باب توانایی‌هایی کتاب‌یاران برای مدیریت و هدایت کتابخانه است، به‌طوری‌که هرچند ضرورت وجود کتابدار را در حد مطلوب می‌دانند اما گویا با متوسط ارزیابی‌کردن توان کتاب‌یاران، مشکل قابل توجهی را متوجه کتابخانه‌های آموزشگاهی نمیدانند.

واژه‌های کلیدی: کتابخانه‌های آموزشگاهی، کتابدار متخصص، دبیران، دانش‌آموزان، دبیرستان‌های شهر اهواز
متن کامل [PDF 1015 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مدیریت کتابخانه های تخصصی، دانشگاهی، آموزشگاهی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۰



XML   English Abstract   Print


دوره 23، شماره 1 - ( پياپي 88، بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها