دوره 23، شماره 1 - ( 3-1396 )                   دوره 23 شماره 1 صفحات 87-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bigdeli Z, Zolfaghari asl L. An Investigation and Comparison of High-School Teachers and Students of Ahvaz Viewpoints on the Necessity of School Libraries and Librarians. Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (1) :71-87
URL: http://publij.ir/article-1-1443-fa.html
بیگدلی زاهد، ذوالفقاری اصل لیلا. بررسی و مقایسه دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اهواز درباره ضرورت وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی و کتابدار متخصص. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1396; 23 (1) :71-87

URL: http://publij.ir/article-1-1443-fa.html


کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابدار کتابخانه عمومی آیت‎ا.. موسوی خویی، خوی، ایران ، leilazolfaghariasl@yahoo.com
چکیده:   (4146 مشاهده)
هدف: هدف مقاله حاضر، مقایسۀ دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اهواز دربارۀ ضرورت وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی و کتابدار متخصص، هدف اصلی این پژوهش است.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعۀ آماری آن، تمامی دبیران و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اهواز در سال تحصیلی 921391 را شامل می‌شود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود و برای تحلیل داده‌ها از آزمون تی و تحلیل واریانس استفاده شد. در این پژوهش دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان اهواز دربارۀ مؤلفه‌‌های ضرورت وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی، ضرورت وجود کتابدار متخصص در کتابخانه‌های آموزشگاهی، میزان ارتباط برنامه‌های درسی دانش‌آموزان با کتابخانه و خدمات آن جهت ایجاد انگیزه استفاده از منابع و خدمات کتابخانۀ‌ مدرسه و میزان توانایی«کتاب‌یاران» در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی دبیران و دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که  دبیران و دانش‌آموزان وجود کتابخانه و کتابدار متخصص در مدرسه را لازم می‌دانند. دبیران توانایی کتاب‌یاران را در حد متوسط و دانش‌آموزان در حد نامطلوب ارزیابی کردند. بین دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان در مؤلفه‌های ضرورت وجود کتابخانه‌های آموزشگاهی، ارتباط برنامه‌های درسی دانش‌آموزان با منابع کتابخانه جهت ایجاد انگیزه برای استفاده کتابخانۀ مدرسه و میزان توانایی کتاب‌یاران در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی آن‌ها تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه در همه موارد فوق، نظرات معلمان میانگین بالاتری داشت که از نظر آماری نیز معنی‌دار بود.
اصالت/ ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان‌دادن اَبعاد اهمیت کتابخانه‌های آموزشگاهی و تصور دبیران در باب توانایی‌هایی کتاب‌یاران برای مدیریت و هدایت کتابخانه است، به‌طوری‌که هرچند ضرورت وجود کتابدار را در حد مطلوب می‌دانند اما گویا با متوسط ارزیابی‌کردن توان کتاب‌یاران، مشکل قابل توجهی را متوجه کتابخانه‌های آموزشگاهی نمیدانند.
 
متن کامل [PDF 1015 kb]   (1433 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای خانواده‌ها و ارتقای فرهنگ عمومی
دریافت: 1394/6/22 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb