:: دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات دوره 22 شماره 2 صفحات 213-227
تأثیر محیط دیجیتال بر عادت و روش‌های خواندن جوانان
زهرا ناصری ، علیرضا نوروزی
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران ، znaseri50@gmail.com
چکیده:   (720 مشاهده)

هدف. در عصر دیجیتال، ابزارهای وبی به مثابه ماشینی هستند که زمان را به سرعت در خود می‏بلعند. تمایل نسل جدید به استفاده از این ابزارها برای سرگرمی و کسب اطلاعات، عادت خواندن آن‏ها را از نظر انتخاب نوع مواد و روشهای خواندن متحول کرده است. به عبارت دیگر، کاربران امروزی هر چند اطلاعات را بیشتر به صورت برخط و الکترونیکی دریافت می‏کنند؛ اما به خوانندگان سطحی و اجمالی تبدیل شده‏اند که علاقه کمی به خواندن عمیق مطالب از روی صفحه نمایش دارند. این امر نه تنها عادت خواندن بلکه چگونگی پردازش اطلاعات و مرور صفحه‏های وب توسط آن‏ها را تغییر داده است. از این رو، این پژوهش تأثیر استفاده از اینترنت بر عادت و روشهای خواندن کاربران را مورد بررسی قرار می‏دهد.

روش. پژوهش حاضر پیمایشی است و از پرسشنامه برای گردآوری داده‏ها استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی کلیه رشته‏های تحصیلی مؤسسه آموزش عالی توس مشهد (1000 دانشجو) تشکیل می‏دهد، که از این میان 100 دانشجو که مایل به همکاری با پژوهشگر بودند بر اساس اصل دسترس‏پذیری به عنوان نمونه انتخاب شدند.

یافته ها.یافته‏های این پژوهش نشان داد که بیشتر شرکت‏کنندگان معتقدند که اینترنت خواندن تعاملی (56%)، گسترده (44%) و سطحی (49%) را افزایش و خواندن متمرکز (34%) و عمیق (28%) را کاهش می‏دهد. همچنین، اینترنت خواندن اخبار و رویدادها (63%)، دانش عمومی (85%)، متون تخصصی (63%) و هرزه‏نگاری (42%) را افزایش می‏دهد و در خواندن متون مذهبی (35%) و ادبی (40%) کم تأثیر است. با وجود این، این ادعا با استفاده از آزمون مجدور کا مورد تأیید قرار نگرفت.

اصالت و ارزش. این پژوهش از آن جایی که چگونگی فرآیند تعامل جوانان با داده های دیجیتالی را مورد بررسی قرار می دهد و به درک تاثیر این تعامل بر عادت و روشهای خواندن آن ها می انجامد، حائز اهمیت است.

واژه‌های کلیدی: عادت خواندن، عصر دیجیتال، خواندن برخط، روشهای خواندن، نوع خواندن
متن کامل [PDF 1537 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۶



XML   English Abstract   Print


برگشت به فهرست نشریات دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 )