[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر وضعیت مطالعه نوجوانان مطالعه موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطه مدارس دخترانه سما شهر تهران
نجلا حریری *، سودابه حسن زاده، عباس گیلوری
دانشیار دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران ، nadjlahariri@gmail.com
چکیده:   (29 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر شناخت میزان تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر وضعیت مطالعه دانش‌آموزان مقطع متوسطه مدارس سما در شهر تهران است. روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی، و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مدارس دخترانه مقطع متوسطه سما در شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 است که از بین آن ها نمونه‌ ای به روش تصادفی طبقه‌بندی انتخاب شد. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 250 دانش‌آموز تعیین گردید. یافته ها نشان داد که میزان مطالعه درسی روزانه دانش‌آموزان در حد متوسط (05/3 = &mu) و میزان مطالعه غیردرسی روزانه دانش‌آموزان کم (52/2 = &mu) است. میزان حضور روزانه دانش‌آموزان در اینترنت زیاد (66/4 = &mu) و میزان استفاده روزانه دانش‌آموزان از شبکه های اجتماعی متوسط (92/2 = &mu) است. بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وضعیت مطالعه درسی رابطه معکوس، متوسط و معنادار (512/0- = &rho) و بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وضعیت مطالعه غیر درسی رابطه مستقیم، متوسط و معناداری (482/0 = &rho) وجود دارد. اکثریت دانش‌آموزان حضور در شبکه‌های اجتماعی را عامل بازدارنده از مطالعه می‌دانند. نتیجه کلی پژوهش این بود که با افزایش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی میزان مطالعه درسی دانش‌آموزان کاهش می‌یابد و با افزایش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی میزان مطالعه غیر درسی دانش‌آموزان افزایش می‌یابد. با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاداتی در خاتمه ارایه شده است.

واژه‌های کلیدی: شبکه های اجتماعی، مطالعه درسی، مطالعه غیردرسی، نوجوانان، دانش آموزان مقطع متوسطه، مدارس سما.
متن کامل [PDF 330 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hariri N, Hassanzadeh S, Gilvari A. The effect of social networks on the study of adolescents Case study: high school students in Tehran SAMA schools. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 28
URL: http://publij.ir/article-1-1436-fa.html
حریری نجلا، حسن زاده سودابه، گیلوری عباس. تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر وضعیت مطالعه نوجوانان مطالعه موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطه مدارس دخترانه سما شهر تهران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 28 ()

URL: http://publij.ir/article-1-1436-fa.html

برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 818 queries by yektaweb 3568