دوره 22، شماره 4 - ( تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي، زمستان 1395 )                   دوره 22 شماره 4 صفحات 583-601 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirghafouri S H, karimi gogheri Z, Shabani A. Improvement of Public Library Services Quality: A Strategic Plan by Interpretive Structural Modeling and MICMAC (Case Study: Yazd City Public Libraries in Iran) . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 22 (4) :583-601
URL: http://publij.ir/article-1-1385-fa.html
میرغفوری حبیب‌الله، کریمی گوغری زهره، شعبانی اکرم. طراحی مدلی راهبردی برای ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1395; 22 (4) :583-601

URL: http://publij.ir/article-1-1385-fa.html


دانشگاه یزد ، shabani.akrm@gmail.com
چکیده:   (1338 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش تدوین نقشۀ استراتژی خدمات کتابخانه ­های عمومی برای بهبود کیفیت آنها در چهار بُعد رضایت کاربران، مالی، رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری است.
روش: این پژوهش از نظر نوع هدف توصیفی و از نظر نتیجه کاربردی است و با روش پیمایش تک‌مقطعی و میدانی انجام ‌شده است. شیوه گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مطالعات کتابخانه‌ای بود. جامعۀ آماری این پژوهش کتابخانههای عمومی شهر یزد بوده است. از بین کتابخانههای عمومی شهر یزد سه کتابخانه به صورت تصادفی انتخاب و از 7 متخصص کتابداری بهعنوان خبره برای پاسخگویی به پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه پژوهش حاضر توسط خبرگان و استادان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پس از تأیید، بین خبرگان منتخب توزیع و دادهها جمعآوری شد.
یافته­ ها: مدل ارائه‌شده در این پژوهش و همچنین سطح‌بندی انجام‌شده توسط مدل‌سازی ساختاری تفسیری نشان می­دهد که منابع مالی مورد نیاز برای انجام برنامه­ها و اهداف کتابخانه و به‌کارگیری پرسنل دارای انگیزۀ بالا با تخصص کتابداری، در پایین‌ترین سطح قرار دارد و بر دیگر عوامل تأثیرگذار و دارای بیشترین نفوذ است.
اصالت/ارزش: نتایج حاصل از این پژوهش می­تواند اولویتبندی صحیح مسائل کتابخانهها را، از جمله ساماندهی به بخش اداری و مالی که در اولویت اول طبق این پژوهش است، یادآور شود. همچنین به‌کارگیری نقشۀ استراتژی در کتابخانه­ها می­تواند گامی مؤثر برای بهبود و ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانه­های عمومی باشد.
 
متن کامل [PDF 1431 kb]   (404 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb