دوره 23، شماره 2 - ( 6-1396 )                   دوره 23 شماره 2 صفحات 236-219 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haidari G, kokabi M, Kaab Omeir F. Social Status of the Knowledge and Information Science Discipline from librarians’ viewpoints in Ahvaz City of Iran . Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (2) :219-236
URL: http://publij.ir/article-1-1334-fa.html
حیدری غلامرضا، کوکبی مرتضی، کعب‌ عمیر فریده. جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در نظر کتابداران شاغل در کتابخانه‌های شهر اهواز . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1396; 23 (2) :219-236

URL: http://publij.ir/article-1-1334-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز ، faridehkabomir@yahoo.com
چکیده:   (4052 مشاهده)
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضع موجود جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی از نظر کتابداران شاغل در کتابخانههای شهر اهواز است.
روش­: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته­ بود. روایی (ساختار عاملی) پرسشنامه جایگاه اجتماعی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ  95/0 به­دست آمد. جامعه پژوهش حاضر کتابداران شاغل در کتابخانه­‌های شهر اهواز بودند که 250 نفر را شامل گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته­‌ها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون دوجمله­‌ای، آزمون­‌های من- ویتنی و کروسکال- والیس) استفاده شد.
یافته­‌ها: یافته‌­ها  نشان داد که از نظرکتابداران شاغل در کتابخانه­‌های شهر اهواز جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانش­‌شناسی به شش عامل خصوصیات فردی، تخصص‎‎گرایی رشته، اقتصاد شغلی، استانداردهای حرفهای، مهارتآموزی و نیاز اجتماعی به رشته بستگی دارد و دو عامل تخصصگرایی رشته و نیاز اجتماعی به رشته از بقیه عوامل مؤثرتر هستند. دیگر نتایج پژوهش بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین دیدگاه کتابداران از لحاظ میزان تحصیلات، سمت شغلی، نوع کتابخانه، و سابقه کار  نسبت به عوامل تأثیرگذار بر جایگاه اجتماعی وجود دارد در حالی که از لحاظ حوزه کاری (مثل بخش فهرستنویسی، مرجع، امانت و ...) و نوع استخدام تفاوت معناداری به اثبات نرسید.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن اهمیت دو عامل «تخصص‌گرایی در رشته» و «نیاز اجتماعی به رشته» در افزایش یا کاهش جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و اینکه هر تقویت یا نقصانی در این دو عامل، احتمالاً باعث ارتقاء یا تنزل جایگاه اجتماعی این رشته خواهد شد.

 
متن کامل [PDF 1345 kb]   (1456 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: پژوهش‌هاي نظری در كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1393/12/20 | پذیرش: 1396/7/5 | انتشار: 1396/7/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb