کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی ، azdanesh@yahoo.com
چکیده: (3904 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی وضعیت دایرهالمعارفهای مورد مطالعه بر اساس متغیرهای پژوهش (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) گرفته است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است و برای انجام آن از روش مطالعۀ تطبیقی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش سه دایرهالمعارف کودکان و نوجوانان شامل فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، دایرهالمعارف کتاب جهان، و دایرهالمعارف کودکان بریتانیکا است. جامعۀ آماری پژوهش به تعداد 432 مدخل بوده که 67 مدخل به عنوان نمونه از هر دایرهالمعارف انتخاب شده و در مجموع 201 مدخل زندگینامهای مشترک مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: یافتهها نشان دادکه در مؤلفههای ارزیابی (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان رتبۀ اول را هم به لحاظ فراوانی حضور معیارها و هم به لحاظ کیفیت معیارهای مورد بررسی داشته است. یافتههای مربوط به انواع زندگینامهها در دایرهالمعارفهای جامعۀ آماری پژوهش نشان میدهدکه هیچیک از منابع مورد مطالعه از جامعیت در زندگینامهها برخوردار نیستند و همگی آنها در مدخلهای زندگینامهای دارای ویژگی گزیده هستند و به همین ترتیب همه دایرهالمعارفها به لحاظ زمانی از نوع گذشتهنگر بودهاند.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در بررسی تطبیقی مداخل زندگینامهایِ دایرهالمعارفهای کودک و نوجوان از نظر معیارهای ارزیابی است و نشاندادن این نکته که آنها از روزآمدی لازم برخوردار نیستند.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1393/11/19 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/4/10