دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 )                   دوره 22 شماره 2 صفحات 195-212 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hariri N, pagardkar Y. Determine the effect of storytelling in public libraries on the creativity of preschool children: An experimental research . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2016; 22 (2) :195-212
URL: http://publij.ir/article-1-1226-fa.html
حریری نجلا، پاگردکار یاسمن. تاثیر قصه‌گویی در کتابخانه های عمومی بر افزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی: یک پژوهش تجربی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1395; 22 (2) :195-212

URL: http://publij.ir/article-1-1226-fa.html


دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، nadjlahariri@gmail.com
چکیده:   (1757 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر قصه‌گویی بر میزان خلاقیت کودکان 5 تا 6 ساله عضو کتابخانۀ عمومی امام علی(ع) شهر یزد صورت گرفته است.
روش: روش پژوهش، تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و گزینش تصادفی است. جامعۀ آماری شامل نمونه‌ای 60 نفری از کودکان 5 تا 6 ساله عضو کتابخانۀ عمومی امام علی(ع) شهر یزد است که از این تعداد 30 کودک به‌صورت تصادفی در گروه کنترل و 30 کودک در گروه آزمایش قرار گرفتند. داده‌ها از طریق فرم «ب» تصویری آزمون تفکر خلاق تورنس گردآوری شدند و برای تحلیل آنها از آزمون کوواریانس یک‌راهه و دوراهه استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین خلاقیت کودکان گروه آزمایش که متغیر قصه‌گویی را دریافت کردند 34/0 بیشتر از این میانگین در میان گروه کنترل بود. بنابراین قصه‌گویی به اندازۀ 34/0 بر روی افزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی مؤثر بوده است. همچنین، بر اساس یافته‌ها، قصه‌گویی 21/0 بر روی افزایش ابتکار ایده‌ها تأثیر داشت و میزان بسط ایده‌ها در گروه آزمایش 19/0 در پس‌آزمون بیشتر از پیش‌آزمون بود. آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان داد که بین قصه‌گویی و افزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی رابطۀ معنی‌داری وجود دارد و قصه‌گویی موجب افزایش ابتکار و بسط ایده‌ها می‌شود.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در نشان‎دادن تجربی اثر قصه‎گویی بر خلاقیت کودکان ایرانی است. این پژوهش تجربی، تأکید بیشتر بر برنامه‎های قصه‎گویی در نهادهای آموزشی و اطلاعاتی مختلف، از جمله کتابخانه‎های عمومی را نشان می‎دهد.
 
متن کامل [PDF 1687 kb]   (665 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات عمومی در کتابخانه های عمومی
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb