دوره 20، شماره 1 - ( 1-1393 )                   دوره 20 شماره 1 صفحات 149-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس ، hasanzade@modares.ac.ir
چکیده:   (5975 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا وضعیت اشتراک دانش در میان کتابداران عضو گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، آمریکا و استرالیا را مورد مقایسه قرار دهد.
روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، 460 نفر که بیشترین آمادگی خود را برای پاسخگویی به پرسشنامه طی دورۀ 7 ماهۀ 1/8/1389 (23/7/2010) تا 1/3/1390 (22/3/2011) در گروه بحث اعلام نمودند، بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. از 460 پرسشنامۀ توزیع‌شده، 400 پرسشنامه (87 درصد) به‌طور کامل بازگردانده شد.
یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل نتایج مشخص شد که رفتار کتابداران عضو هر سه گروه بحث نسبت به اشتراک دانش، فعال و نگرش آنها نسبت به این فعالیت خوشبینانه است. طبق یافته‌ها، دانش کتابداران عضو گروه بحث ایران در سطح پایین‌تری نسبت به دانش کتابداران عضو دو گروه دیگر است. بین دانش، نگرش و رفتار کتابداران عضو هر سه گروه بحث نسبت به اشتراک دانش، به تفکیک، تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. همچنین مشخص شد که تفاوت‌هایی میان دیدگاه کتابداران عضو هر سه گروه بحث نسبت به عوامل فردی، سازمانی و فن‌آوری مؤثر بر اشتراک دانش وجود دارد. بین شدت تأثیر عوامل مشوق و بازدارنده بر اشتراک دانش در میان کتابداران عضو هر سه گروه بحث تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. افزون بر این، کتابداران عضو هر سه گروه بحث، بیشتر از ابزارهای الکترونیکی برای اشتراک دانش بهره می‌بردند؛ اما میزان استفادۀ آنها از ابزارها متفاوت بود. به‌طور کلی، اشتراک دانش در میان کتابداران عضو گروه بحث استرالیا و آمریکا، به ترتیب، مناسب‌تر از وضعیت اشتراک دانش در میان کتابداران عضو گروه بحث ایران ارزیابی شد.
اصالت/ارزش:  این پژوهش برای نخستین بار موضوع اشتراک دانش را بر اساس مؤلفههای رفتار، دانش، و نگرش کتابداران در میان کتابداران عضو گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، آمریکا و استرالیا مورد بررسی قرار داده است
متن کامل [PDF 598 kb]   (1644 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1393/6/16 | پذیرش: 1393/6/16 | انتشار: 1393/6/16

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.