دوره 17، شماره 2 - ( 5-1390 )                   دوره 17 شماره 2 صفحات 337-371 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید باهنر کرمان ، m_alinejad_6@yahoo.com
چکیده:   (14989 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح سواد اطلاعاتی و نقش آن در فرایند آموزش دانشجویان یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای  شیراز، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای محقّقساخته­ است. جامعه آماری پژوهش شامل1400 دانشجوی سال آخر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسیارشدِ مشغول به تحصیل در بخش آموزش الکترونیکی سه دانشگاه مورد بررسی است که طبق جدول مورگان و با روش نمونهگیری خوشه­ای تصادفی تک مرحله­ای، 300  نفر بهعنوان نمونه تعیین شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل داده­ها که با استفاده از آزمون نیکویی برازش کای‌دو، تیاستودنت و همبستگی پیرسون بهدست آمد، نشان داد که 1. سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان پایین است 2. بین سطوح مختلف سواد اطلاعاتی اختلاف وجود دارد و 3. بین سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده‌های یادگیری الکترونیکی در دانشگا­ه‌های مورد بررسی رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
اصالت/ارزش: بهدلیل ویژگیها و تفاوتهایی که یادگیری الکترونیکی با آموزش مرسوم دارد، اهمیت و ضرورت سواد اطلاعاتی در این فرایند آموزشی بیشتر است و با توجه به بررسی­های انجام شده، تاکنون پژوهشی به بررسی نقش و سطح سواد اطلاعاتی افراد در فرایند­های یادگیری الکترونیکی نپرداخته است.
 
متن کامل [PDF 662 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات اجتماعي
دریافت: 1391/5/20 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1396/11/23 | انتشار الکترونیک: 1396/11/23