:: دوره 22، شماره 3 - ( تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي، پاييز 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات دوره 22 شماره 3 صفحات 399-424
نقش مدیران ارشد استان خراسان رضوی در رفتار مطالعاتی کارکنان
عاطفه شریف ، ماریه رحیمی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس ، atefehsharif@gmail.com
چکیده:   (380 مشاهده)

چکیده

هدف: در مقاله حاضر که مستخرج از طرحی پژوهشی است که با حمایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به انجام رسید، هدف آن است که نقش مدیران استان خراسان رضوی در رفتار مطالعاتی کارکنانشان بررسی شود.

روش: پژوهش به روش پیمایشی انجام پذیرفت و دو ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته و مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته جهت گردآوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری را مدیران ارشد استان خراسان رضوی (در مجموع 157 نفر) تشکیل دادند. نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده انجام پذیرفت. از میان 113 مدیر، 81 نفر  (7/71 درصد) به پرسشنامه‌ها پاسخ گفتند. همچنین مصاحبه‌ای با 10 نفر از مدیران ارشد استان انجام پذیرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که مدیران ارشد استان خراسان رضوی بیشتر از رشته‌های علوم انسانی (4/65 درصد) و 3/33 درصد در رشته‌های مدیریتی فارغ‌التحصیل شده‌اند. درصد غالب آنان
(6/55 درصد) کارشناس ارشد هستند. این مدیران از مفهوم و مصداق‌های مطالعه دید وسیعی دارند و با انگیزه‌های اثربخشی (سودمندی)، ارتقاء مهارت‌های فردی و کسب دانش به مطالعه می‌پردازند. اگر چه ایشان در موضوع مطالعه دغدغه دارند اما به نظر می‌رسد اقدام عملیاتی جدی از سوی آن‌ها جهت بهبود وضعیت مطالعه کارکنان سازمانشان به انجام نرسیده باشد.

اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در آگاهی از دیدگاه‌های مدیران کلان یک استان در باب مطالعه است و اینکه آنها با توجه به اظهارات خودشان، چه اقداماتی در راه بهبود این امر انجام داده‌اند.

واژه‌های کلیدی: رفتار مطالعاتی، سازمان‌های خراسان رضوی، مدیران ارشد، مطالعه
متن کامل [PDF 1326 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۵



XML   English Abstract   Print


برگشت به فهرست نشریات دوره 22، شماره 3 - ( تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي، پاييز 1395 )