دوره 22، شماره 3 - ( تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي، پاييز 1395 )                   دوره 22 شماره 3 صفحات 355-377 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mardomi K, Soleimanpour E. Architecture of Central Library and Information Center of Isfahan City in Iran: A Critical Evaluation. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2016; 22 (3) :355-377
URL: http://publij.ir/article-1-1176-fa.html
مردمی کریم، سلیمان‌پور احسان. نقد معماری بنای کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری اصفهان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1395; 22 (3) :355-377

URL: http://publij.ir/article-1-1176-fa.html


دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران ، k_mardomi@iust.ac.ir
چکیده:   (2650 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی ویژگی‌های معماری کتابخانۀ مرکزی شهرداری اصفهان در قالب نقد اثر معماری و تحلیل چگونگی بهره‌گیری این کتابخانه از امکانات بالقوه برای جذب مخاطب بیشتر به فضای کتابخانه و گذراندن زمان بیشتر در آن است.
روش: مقالۀ حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی- موردپژوهی به نقد و تحلیل معماری بنای کتابخانۀ مرکزی اصفهان و پاسخ آن به مولفه‌های مؤثر در جامعه‌پذیری فضاهای کتابخانه پرداخته است. برای استخراج مؤلفه‌ها از مصاحبه استفاده شده و ابزار مصاحبه، پرسشنامه بوده است. مصاحبه‌ها تحلیل محتوای کیفی شده و در جدولی جمع‌بندی گردید که نقد، بر مبنای آن بنا شده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که کتابخانه در نقطۀ مناسبی از شهر مکان‌یابی شده و در زمینۀ شکلی و فرم بیرونی واجد هویت مشخصی است؛ اما در زمینۀ ایجاد فضایی شفاف، خوانا، روشن، انعطاف‌پذیر و شاد که سبب جامعه‌پذیری و پشتیبانی از تعاملات اجتماعی در محیط کتابخانه می‌شود ضعیف بوده و تا حد کمی با معیارهای مؤثر در جامعه‌پذیری مطابقت دارد.
اصالت/ارزش: نقد کتابخانه‌های کشور و مقایسۀ آن با معیارهای مورد توجه کتابخانه‌های موفق جهان، سبب نگاه ژرف و ارتقای مطالبات مردم از معماران و کتابداران برای افزایش کیفیت فضا و خدمات کتابخانه شده و زمینه را برای توسعه و طراحی کتابخانه‌های جدید بر مبنای اصول مؤثر در جامعه‌پذیری مانند تأمین نیازهای فیزیکی و روانی مخاطب و پشتیبانی از فعالیت‌های گروهی و تعاملات اجتماعی که سبب جذب و ماندگاری طیف گسترده‌تری از مردم در کتابخانه و توسعۀ آگاهی در جامعه می‌شود فراهم ‌آورده است.
 
متن کامل [PDF 2626 kb]   (655 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb